جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 خرداد 1397     
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت:
ساختمان های مهم پایتخت به سیستم مرکزی آتش نشانی متصل می شوند

 به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز، بحث ایمن سازی سازه های تهران تا چند سال قبل از موضوعات لوکسی بود که به طور معمول به صدور چند بخشنامه و دستورالعمل و امضاهای یادگاری مسئولان خلاصه می شد و در نهایت در بایگانی ادارات جاخوش می کرد.

ریزش پلاسکو آن هم در چند ثانیه نشان داد که درد شهرسازی در پایتخت عمیق است و اصلاً دور از انتظار نیست که در صورت وقوع زلزله احتمالی، این شهر به تلی از خاک تبدیل شود. در هر صورت، حادثه چهارراه استانبول با تمام خسارت های جانی و مالی که به بار آورد حساسیتی را بین مسئولان برای ایمن سازی بناهای پایتخت به ویژه بناهای بلندمرتبه ایجاد کرد.
 
همین امر هم موجب شد تا در 6 ماه گذشته، بخشی از ساختمان های ناایمن در تهران شناسایی شوند و 200 ساختمان های بلندمرتبه اخطاریه دریافت کنند. در کنار این موارد، آتش سوزی در ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و ارائه آماری از سوی سازمان آتش نشانی مبنی بر وجود 5 هزار ساختمان دولتی ناایمن مزید بر علت شد تا این بار لزوم ایمن سازی ساختمان مهم دولتی و ادارات در مرکز توجه قرار بگیرد.
 
در همین راستا، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از اجرای طرح مشترک با سازمان آتش نشانی برای مانیتورینگ برخی از ساختمان ها خبر داد و گفت: بر اساس این طرح قرار است برخی از ساختمان های بلندمرتبه و ساختمان های مهم دولتی و ادارات همچون بانک ها به سیستم مرکزی آتش‌نشانی وصل و به‌صورت 24 ساعته مانیتور شوند.
 
سید حمید موسوی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب می شود در صورت بروز هر گونه حادثه نیروهای آتش نشانی بی درنگ وارد عمل شوند، عنوان کرد: طرح مانیتورینگ با انجام مطالعات لازم هم اکنون در مرحله برآورد قیمت سیستم ها و برگزاری مناقصه است.  
 
به گفته وی اتصال ساختمان های مهم به سیستم مرکزی آتش نشانی و مانیتورینگ شبانه روزی آن ها به صورت داوطلبانه انجام می شود و هدف از اجرای طرح آن است که در کنار تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی، از تکنولوژی‌های روز در راستای مدیریت بحران استفاده شود.
 
موسوی در ادامه به توافق معاونت های شهرسازی و خدمات شهری برای تشکیل کمیته مناطق پرداخت و گفت: دستورالعمل راه اندازی کمیته به مناطق ابلاغ شده و قرار است موضوع ایمنی ساختمان ها در 22 منطقه تهران با حضور نماینده دادستان و کلانتری در کنار نماینده‌های شهرداری بررسی شود.
 
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران ادامه داد: وظیفه این کمیته در مرحله اول رصد و صدور اخطاریه به متخلفان و در مرحله بعد ورود قضائی به موضوع براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها است.
 
موسوی همچنین از اعطای اختیارات لازم به مناطق برای افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌ها خبر داد و گفت: براساس توافق اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با سازمان آتش‌نشانی، قرار است موضوع توسعه شیرهای هیدرانت در محلاتی که خودروها و موتورهای آتش‌نشانی نمی‌توانند به آن‌ها نفوذ کنند به‌طورجدی پیگیری شود و تجهیزات آتش‌نشانی، متناسب با وضعیت معابر اصلاح شود.
 
نصب "جعبه نقشه عملیاتی حریق" در ساختمان های بلندمرتبه از دیگر تفاهمات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با سازمان آتش نشانی است که دستورالعمل اجرایی آن از ابتدای اسفند ماه به مناطق ابلاغ و نصب آن به عنوان یکی از شروط صدور پایان کار الزامی شد.
 
مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران زمان اجرای این طرح در ساختمان‌های مهم تجاری، اداری و عمومی را ابتدای سال 97 معرفی کرد و گفت: ساختمان‌های گروه "جیم" و "دال" را موظف کرده‌ایم آخرین نقشه‌های ساخت و وضع موجود ملک اعم از نقشه‌های محاسباتی، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی را در جعبه تعبیه کنند تا در صورت بروز آتش‌سوزی، ماموران آتش‌نشانی اطلاعات اولیه از ساختمان را در اختیار داشته باشند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: