جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 9 خرداد 1397     
عاملان قتل معاون وزیر دوباره محاکمه شدند

 

روزنامه جوان: با شکسته شدن حکم قصاص و حبس عاملان قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، زوج جوان صبح دیروز بار دیگر محاکمه و مدعی شدند مقتول مهدورالدم بود.

رسیدگی به این پرونده از نوزدهم آبان سال‌۹۲، با کشته شدن صفدر رحمت‌آبادی - معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت - با شلیک دو گلوله در خودروی پژو‌پارس، حوالی میدان سبلان، ابتدای خیابان جانبازان شرقی آغاز شد.
 
با کشف پوکه‌های دو گلوله، مشخص شد صفدر رحمت آبادی با شلیک دو گلوله به سر و سینه‌اش کشته شده است و عامل یا عاملان جنایت بعد از قتل از محل گریخته‌اند.
 
با اعلام این خبر تیمی از کارآگاهان پلیس‌آگاهی تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و در حالیکه فرضیه ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت مطرح بود، پلیس با رد این فرضیه اعلام کرد، جنایت احتمالاً با انگیزه شخصی صورت گرفته است.
 
در روند تحقیقات یکی از شاهدان به پلیس گفت: «چون ماه محرم بود، مقابل هیئت عزاداری ایستاده بودم که متوجه شدم یک پژو پارس از مسیر خود منحرف شد و همان موقع دو زن سراسیمه از ماشین پیاده شدند. وقتی خودم را به پژو پارس رساندم متوجه شدم راننده غرق خون است و هیچ یک از شیشه‌های ماشین هم شکسته نشده است.»
 
بعد از این اظهارات، زن جوانی که از بستگان پدری صفدر رحمت‌آبادی بود به عنوان اولین مظنون پرونده تحت تعقیب قرار گرفت و با تلاش پلیس آن زن به نام مریم در خانه‌اش در شرق تهران بازداشت شد. زن جوان بعد از دستگیری به جرمش با همدستی شوهرش به نام محمد اقرار کرد. این زوج در مراحل بازجویی انگیزه قتل را اختلاف قدیمی با مرحوم رحمت‌آبادی اعلام کردند و محمد در بازجویی‌ها گفت: «من و همسرم طبق نقشه با صفدر رحمت‌آبادی به بهانه حل مشکلات قرار گذاشتیم. آن روز چادری سر کردم و خودم را جای دوست مریم جا زدم سپس اسلحه را زیر چادرم مخفی کردم و سوار خودروی مقتول شدیم. در حالیکه همسرم تازه سر صحبت را باز کرده بود اسلحه را از زیر چادر بیرون کشیدم و دو گلوله به سر و سینه مقتول شلیک کردم. بعد از شلیک گلوله، مقتول که در حال رانندگی بود کنترل ماشین را از دست داد و از مسیر منحرف شد. در آن لحظه من و همسرم بلافاصله از ماشین پیاده شدیم و فرار کردیم.»
 
متهمان بعد از بازسازی صحنه جرم روانه زندان شدند و پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در اولین جلسه رسیدگی به پرونده اولیای‌دم درخواست قصاص کردند. در پایان هیئت قضایی بعد از آخرین دفاع متهمان، محمد را به اتهام قتل عمد به قصاص و مریم را به اتهام معاونت در قتل به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد، اما از سوی قضات شعبه ۲۴ دیوان بنا به ادعا‌های این زوج مبنی بر مهدورالدم بودن قربانی نقض و به شعبه همعرض ارجاع داده شد.
 
به این ترتیب پرونده به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و در حالیکه در نوبت رسیدگی قرار داشت نماینده دادستان از طرف فرزند صغیر مقتول که دچار معلولیت ذهنی و جسمی بود درخواست دیه را مطرح کرد.
 
با اعلام این درخواست متهمان صبح دیروز در همان شعبه به ریاست قاضی قربان‌زاده پای میز محاکمه قرار گرفتند. ابتدای جلسه پسر مقتول بار دیگر درخواست قصاص کرد و وکیل دیگر اولیای‌دم نیز از طرف موکلشان درخواست قصاص کرد.
 
سپس متهم به دستور ریاست دادگاه در جایگاه قرار گرفت و با شرح دوباره ماجرا در آخرین دفاعش گفت: «مقتول مهدورالدم بود و از کاری که کردم پشیمان نیستم. اگر مقتول ۱۰‌بار دیگر هم زنده شود او را خواهم کشت.»
در ادامه همسر متهم نیز با تأیید حرف ها‌ی شوهرش گفت: برای آخرین دفاع حرف تازه‌ای ندارد.
 
در آخر هیئت قضایی جهت صدور رأی وارد شور شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: