جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 آذر 1393     
آخرین قیمت برنج، چای و قندوشکر

ایسنا: به گفته برخی از فروشندگان برنج با وجود گران‌تر بودن برنج‌های ایرانی از برنج‌های خارجی، مصرف‌کنندگان بیشتر به خرید برنج‌های ایرانی تمایل دارند و برنج‌های خارجی با استقبال کمتری مواجه اند.

برنج‌های خارجی از جمله برنج هندی و اروگوئه بین 3000 تا 4000 تومان به فروش می‌رسد و برنج‌ ایرانی درجه یک 7500 تومان دربازار فروخته می‌شود.

رییس تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از حمایت فصلی دولت از تولیدکنندگان برنج در راستای حمایت از تولید داخلی خبر داده بود و گفت: امسال نیز طبق روال هر سال از ابتدای مرداد ماه با فرارسیدن فصل برداشت برنج در کشور در راستای حمایت از تولید داخلی، تعرفه‎های قیمت برنج خارجی افزایش یافت.

رضوی افزود: ازآبان‌ قیمت برنج خارجی در بازار کاهش یافت به طوری که اکنون قیمت برنج دانه بلند درجه یک خارجی سه درصد و برنج دانه کوتاه 23 درصد کاهش یافته ات.

همچنین دربین انواع چای‌ اختلاف قیمت بین چای ایرانی وخارجی تفاوت قابل توجهی دارد و هر کیلو چای ایرانی بین 5500 تا 9000 تومان فروخته می‌شود و چای خارجی بین 2000 تا 3000 تومان به فروش می‌رسد.

به گفته تعدادی از فروشندگان، انواع چای‌های ایرانی بیشترین فروش را در بازار چای دارند اما چای خارجی هم مشتریان خاص خود را پیدا کرده اند.

رییس سازمان چای کشور هم اوایل آذر درباره صادرات چای به کشور‌های دیگر گفت: بزرگترین واردکنندگان چای جهان از جمله روسیه و پاکستان همسایه های ما هستند اما ایران از این فرصت ها بخوبی استفاده نکرده است.

اما قیمت قند به طور متوسط در بازار 3000 تومان و هر کیلو شکر به قیمت 2500 تومان فروخته می‌شود.

علیرضا اشرف - عضو انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر – درباره تعیین قیمت جدید قیمت قند و شکر اواخر آبان به ایسنا گفت: علیرغم مکاتبات فراوان با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط هنوز هیچ تصمیمی درباره قیمت شکر گرفته نشده و تولیدکنندگان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این درحالی است که بهمن دانایی - دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر - پیش از این درباره قیمت جدید شکر اظهار کرد: اگر دولت شکر را جزو محصولاتی می‌داند که مشمول نرخ‌گذاری است باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند؛ به گونه‌ای که به همان اندازه که هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافته باید قیمت نهایی را نیز افزایش دهد.

وی افزود: سال گذشته قیمت شکر 1900 تومان تعیین شد اما امسال دولت به صورت دستوری در سه رکن اصلی تولید قند و شکر افزایش قیمت را اعمال کرد که این افزایش قیمت بیش از 80 درصد در تعیین قیمت نهایی شکر اثر‌گذار است و باید براین اساس حداقل 30 درصد قیمت این محصول افزایش یابد.

دانایی با بیان اینکه حداقل قیمت منطقی برای شکر در سال جاری حدود 2470 تومان است، افزود: دولت در سال جاری نرخ خرید تضمینی چغندرقند را که سال گذشته 165 تومان بود 240 تومان یعنی 45 درصد افزایش داد که این میزان افزایش قیمت حدود 30 درصد در قیمت نهایی شکر اثر‌گذار است.

به گفته وی اگر برای افزایش قیمت شکر فقط همین پارامتر را در نظر بگیریم و از دیگر شاخص‌های افزایش دهنده قیمت شکر مانند دستمزد و قیمت سوخت (گاز) چشم پوشی کنیم حداقل قیمت شکر باید با این شرایط 30 درصد افزایش یابد.

در جدول زیر آخرین ‌قیمت‌های برنج، چای و قند و شکر اعلام شده است.

 

 

انواع برنج قیمت به تومان
ایرانی درجه یک 7500
ایرانی درجه دو 4700
نیم دونه درجه یک 5600
هندی 4000
اروگوئه 3000

 

 

انواع چای قیمت به تومان
ایرانی درجه یک 9000
ایرانی درجه دو 5500
خارجی کله مورچه 23000
خارجی قلمی 30000
خارجی شکسته 30000

 

 

قند و شکر قیمت به تومان
قند خرده شده هر کیلوگرم 3000
شکر هر کیلوگرم 2500



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: