جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 12 اسفند 1396     
حفاری روی بنای «نارین ‌قلعه» فاجعه‌بار است

به گزارش گروه کلان شهر ها تهرانی نیوز: نویسنده و پژوهشگر اردبیلی گفت: حفاری‌هایی که در روی بنای نارین قلعه‌سی در ساختمان پست اردبیل انجام می‌شود اقدامی غیرقانونی است که باید روی این موضوع میراث فرهنگی نظارت داشته باشد.

 

رضا زرگری اظهار کرد: ما در مبحث معماری با موضوع معماری زمینه‌گرای سازگار روبرو هستیم که معمار تلاش می‌کند چگونگی مطابقت یک شرایط مناسب را در عرصه ساخت و ساز فراهم کند.

 

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نمای ساختمان با اصول طراحی شده و با نظارت شهرداری اجرایی و عملیاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید براساس یک محاسبه دقیق ضوابط در این حوزه مراعات شده و زمینه یک کار اصولی و اساسی در این بخش فراهم آید.

 

استاد معماری دانشگاه‌های اردبیل افزود: به عنوان مثال در کشور فرانسه آنقدر روی این موضوع حساس هستند که آخرین تغییرات در نما باید به تصویب و تائید شهرداری برسد و هیچ کار غیراصولی به انجام نمی‌رسد.

 

زرگری ادامه داد: در شهر ما اداره پست استان روی بنای نارین قلعه احداث شده است به طوری که گاه درب این مجموعه را بسته و در زیر آن حفاری می‌کنند به طوری که به عمق چندین متر حفاری انجام شده در حالی که باید نماینده میراث فرهنگی در این زمینه در محل حاضر شده و آثار تاریخی به دست آمده را مورد کنترل و نظارت قرار دهد.

 

وی تصریح کرد: بهتر بود این ساختمان و ساختمان‌های مشابه که در آن محوطه کار شده شهرداری آنها را مجاب می‌کرد تا سیمای آنها شکل قلعه به خود بگیرد تا نماد قدیمی نارین‌ قلعه به نوعی احیا شود.

 

نویسنده و پژوهشگر اردبیلی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل ساخت وسازهای نامتوازن در این محدوده و بی‌توجهی به نمای یک دست برخی ناهمگونی‌ها را در المان شهری و یا نورافشانی در این فضا شاهد هستیم.

 

زرگری ضرورت رعایت ضوابط و مقررات را در این ارتباط یادآور شد و بیان کرد: باید جلوی حفاری‌های عمیق غیراصولی در این منطقه گرفته شده و به سمتی حرکت کنیم تا براساس قوانین و مقررات احیا و توسعه بناها اتفاق بیفتد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا احیای بناهای تاریخی براساس معیارهای درست انجام می‌شود، گفت: به عنوان نمونه اگر می‌خواهیم مسجدی را احیا کنیم ضرورت دارد این بنا با معماری گذشته در این منطقه مطابقت داشته باشد و اصول مناسب سیمای شهر رعایت شود.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه معماری در مورد پل پیرعبدالملک اظهار کرد: اکثر کارشناسان با احداث این پل از ابتدا مخالف بودند ولی در آن مقطع اصرار بر احداث این پل بود و اراده مسئولان بر اجرا و احداث چنین پل غیرهمسطحی بوده که عملیاتی نیز شده است.

 

زرگری ادامه داد: برداشتن این پل و تخریب آن که از ضرورت‌ها محسوب می‌شود اراده‌ای قوی می‌خواهد چرا که این پل کاری معیوب است که معماری و سیمای شهری را به هم زده است. 

 

وی خاطرنشان کرد: مستنداتی وجود دارد که شورای عالی شهرسازی به جای پل پیرعبدالملک احداث پل نفررو را مصوب کرده بود ولی به جای آن پل نامناسبی اجرا شده که همه در آن منطقه شاکی هستند. 

 

نویسنده و محقق اردبیلی افزود: اگر پل نفررو زده شده بود حد فاصل تازه‌میدان تا پیرعبدالملک قرار بود ماشینی تردد نکند تا پیاده‌روها بتوانند از این فضا استفاده کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: