جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 آذر 1393     
تجلیل ازخادمان حسینی !

مهر: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امسال نیز همچون سال گذشته ویژه برنامه «پرده عشاق» را برای تجلیل از خادمان حسینی پایتخت برگزار کرد و در قالب این برنامه از ۲۰ پیرغلام و خادم حضرت سید الشهدا تجلیل کرد.

بر اساس این گزارش، ایده برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» سال گذشته در آخرین ماه‌های ریاست امیرخوراکیان بر این سازمان از سوی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اجرا گذاشته شد که طی آن در سال گذشته از ۲۲ خادم حسینی پایتخت تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

ارتقای معرفت عاشورایی و ارتقای هویت محلی و مذهبی شهروندان، گسترش فضایل اخلاقی با تمرکز بر اخلاق عمومی و معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی، شهری و محلی به شهروندان هر منطقه و در سطح وسیع‌تر به عموم هموطنان از جمله اولویت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» اعلام شده بود که در سال گذشته علیرغم اینکه این برنامه نخستین دوره خود را می‌گذراند، با استقبال ویژه ای از سوی مخاطبان روبرو شد.

رنجبر گل‌محمدی پژوهشگر و گردآورنده مجموعه ۴۰ جلدی مصاحبه با پیرغلامان سراسر کشور، مرحوم اکبر ناظم ذاکر و مداح، حاج علی آهی شاعر و مداح، مرحوم نادعلی کربلایی شاعر و مداح و پدر شهید، محمدعلی بابایی پدر شهید و آشپز پیشکسوت هیئات مذهبی، مرحوم طیب حاج‌رضایی، حر انقلاب اسلامی رضا لنکرانی، تعزیه‌خوان، عزیز صبوری اردبیلی، شاعر آذری زبان، مرحوم محمدتقی طاهری مداح اهل بیت، حبیب الله چایچیان، شاعر آیینی، حسام‌الدین سراج، خواننده آلبوم عاشورایی وداع، خانم نگهداری همسر و مادر شهید و مادر محمود کریمی، مرحوم کریم دلنوا، مؤسس هیئت، علیرضا نهادی مداح روشندل و مربی مداحی، مرحوم حجت‌الاسلام غضنفر پناهیان، خطیب سابق مسجد و حسینیه یوم‌ الغدیر از جمله چهره‌ها و شخصیت‌هایی بودند که در «پرده عشاق» سال گذشته از ایشان تجلیل شد.

همچنین عباس محمدی، شاعر و قدیمی‌ترین فروشنده محصولات فرهنگی مذهبی،   مرحوم محمدرضا آقاسی، شاعر آیینی، محمدعلی کریمخانی، مداح و خواننده آلبوم ساقی سرمست، مهدی متوسلی، کارگردان و تهیه کننده تئاتر عاشورایی خورشید کاروان، شهید هادی محبی، شهید امر به معروف و نهی از منکر و محسن خیاطان، شاعر آیینی و مبارز انقلابی دیگر چهره‌هایی بودند که در این ویژه برنامه از ایشان تقدیر به عمل آمد.

با این حال بعد از تغییر مدیریت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انتصاب شهاب مرادی به عنوان رئیس این سازمان، برگزاری این ویژه برنامه موفق دینی بازهم در دستور کار معاونت فرهنگی این سازمان قرار گرفت که این اقدام در نوع خود شایسته تقدیر است.

ادامه روند برگزاری برنامه‌هایی که از سوی مخاطبان مورد استقبال واقع می‌شوند، اقدامی است که تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و دینی را برای مخاطبان صدچندان کند؛ لذا از این رهگذر باید این اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را ستود.

در سال جاری ویژه برنامه «پرده عشاق» به تجلیل از ۲۰نفر از پیشکسوتان این عرصه پرداخت. جدای از اینکه برخی از چهره‌های تجلیل شده در این مراسم پیش از این و به بهانه‌های مختلفی مورد تکریم قرار گرفته بودند جای تقدیر از تداوم برگزاری چنین برنامه‌های کماکان باقی است.

 نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همین زمینه گفت: اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جهت تقدیر و تکریم پیرغلامان حسینی بسیار پسندیده است و باید در جامعه گسترش پیدا کند.

مرتضی طلایی ضمن تکریم و تشکر از ویژه‌برنامه پرده عشاق، گفت: شرق شناسی موضوعی را مطرح کرده که اگر بخواهید تمدن ملت ایران را نابود کنید باید در سه حوزه کار کنید: در حوزه خانواده کرامت مادر را بگیرید، در حوزه آموزش و پرورش کرامت معلم را بگیرید و در جامعه کرامت نمادها و الگوها را بگیرید.
 
طلایی این نکته را نشان دهنده جایگاه و اهمیت توجه به نقش بزرگترها و گروه های مرجع در بخش های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در جامعه دانست و تصریح کرد: این افراد هستند که به عنوان واسطه هایی میان هویت گذشته ما با حال و آینده مان پیوند می زنند.
 
نایب‌رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پیرغلامان امام حسین (ع) نقش پیوند زدن هویت و باورهای مذهبی ما با فرهنگ عاشورا و کربلا را دارند، گفت: این افراد هستند که روایت ها و فرهنگ های حسینی و عاشورایی را از گذشته به نسل ما و آیندگان ما می رسانند. به همین دلیل توجه به این افراد و گنجینه ای که در سینه این پیرغلامان ذخیره شده که محصول عمری خدمت به آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) است، باید استخراج شده و به صورت مکتوب و مستند در آید.
 
طلایی تکریم پیرغلامان حسینی را به عنوان اقدام شایسته و خوش یمنی تعبیر کرد و ادامه داد: باید توجه داشت که در کنار تقدیر این افراد در همایش هایی از قبیل پرده عشاق، لازم است که اسرار درون این گنجینه ها و کرامت هایی که از اهل بیت علیهم السلام در طول عمر خدمتگزاری به آستان حضرت سید الشهدا (ع) به دست آورده و می شناسند از زبان آنها بشنویم و در قالب هنرهایی از جمله تئاتر و یا مستندات صدا و تصویر و متن به نسل جوان منتقل کنیم. 

همچنین حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری همایش پرده عشاق به منظور تجلیل و تکریم خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) را اقدام ارزشمندی خواند و گفت: خوشبختانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این راه قدم های ارزشمندی را برداشته و در راه شناخت این عشاق و تجلیل و تکریم از آنها، توفیق برداشتن قدم های ستودنی را به دست آورده است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد، ضمن تأکید بر لزوم ادامه این راه گفت: می دانیم که همه نعمت ها در پرتو وجود مقدس امامان معصوم علیهم السلام شامل حال می شود و ما هرچه داریم در پرتو وجود مقدس امام عصر رواحنا له الفدا است. به همین دلیل تکریم از افرادی که خادم این بزرگان هستند بسیار اهمیت دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که در مسیر اصلاح خود قدم برمی دارند و در آراستگی به معارف دین و آموزه های دین حرکت می کنند، باید مورد قدرشناسی قرار بگیرند و نام آنها را بزرگ و گرامی داشت. البته بهتر است این نوع تجلیل ها در زمان حیات این بزرگان انجام شود.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به تکریم از شهدای انقلاب اسلامی، تصریح کرد: اینکه ما از مقام شامخ شهادت تجلیل می کنیم که به تعبیر مقام معظم رهبری از شهادت کمتر نیست، برای این است که این نوع قدرشناسی موجب استفاده بهتر از ارزش هایی خواهد شد که آنها برای آن به شهادت رسیدند. در همین راستا باید انسان های صالح و علمای برگزیده و به خصوص شاگردان و خادمان مکتب اهل بیت علیهم السلام و کسانی که به ارادت و خدمت به مکتب حضرت اباعبدالله (ع) مفتخرند، مورد تقدیر قرار بگیرند. چراکه ما این افراد را با نام ذاکر حضرت ابا عبدالله (ع) و واعظ می شناسیم و قدم برداشتن در شناخت و معرفی این شخصیت ها در مسیر تجلیل آنها کار ارزشمندی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: خوب است که این نوع اقدامات ارزشمند تا همین مرحله متوقف نشده و همچنان ادامه داشته باشد تا مردم هرچه بیشتر ارزش خادمی در مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) را درک کنند. به همین دلیل در این عرصه هر قدر می توانیم در معرفی انسان های صالح و تکریم و تجلیل از آنها قدم برداریم، کار مفیدی را انجام داده ایم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: