جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 بهمن 1396     
ابربحرانی به نام ریزگرد‌ها در ایران

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز:زهرا سلیمانی: پدیده ریزگرد‌ها یک ابر بحران است. این اظهار نظر را اخیرا رئیس سازمان مدیرت بحران انجام داده است. چندی پیش سخنگوی دولت سه بحران پیش روی جامعه ایران در آینده نزدیک را بحران صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط‌زیست دانست. در سال‌های اخیر گرد و غبار به چالش‌های زیست‌محیطی ایران افزوده شده است.

 

 در یک دهه اخیر و به‌دنبال بی‌ثباتی در کشور‌های منطقه، کانون‌های گرد و غبار بیشتر شدند. این اتفاق منجر به تشدید پدیده گرد و غبار در استان‌های مرزی کشور شد، تا جایی که ساکنان خوزستان روز‌های زیادی از سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. گرد و غبار حتی منجر به مهاجرت تعدادی از شهروندان این استان شده و مسئولان هشدار می‌دهند اگر فکری به حال آن نکنیم، ممکن است برخی از روستا‌ها و شهرهای خوزستان خالی از سکنه شوند.

 

علت بروز ریزگردها در استان‌های غربی کشور کم آب شدن خاک استان و کشورهای همجوار است. بر اساس بررسی‌های انجام شده 35‌درصد ریزگردها منشأ داخلی و ۶۵‌درصد منشأ خارجی دارند. کانون‌های داخلی که منشأ ریزگردها هستند به‌دلیل اینکه از مناطق نزدیک سکونت‌گاه‌های مردم شروع می‌شوند شدت و ماندگاری بیشتری دارند.

 

ریزگردهای داخلی دارای هفت کانون به میزان ۳۵۰‌هزار هکتار هستند که اگر این کانون‌ها کنترل شوند، ۵۰‌درصد ریزگردها کنترل می‌شود. این در حالی است که اگر فکری به حال مشکل گرد و غبار نشود در قرن ۲۱ یکی از بحران‌های اساسی خاورمیانه و ایران، گرد و غبار است. از دلایل بروز این نارسایی محیط‌زیستی را می‌توان انتقال آب‌ها برشمرد، انتقال آب در سال‌های اخیر اقدامی غیرعاقلانه و بدون مجوز بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: