جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 18 بهمن 1396     
کشف 348 معدن در سیستان و بلوچستان

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 348 معدن در استان کشف شده که 217 مورد آن فعال و 9 معدن در حال تجهیز است.

 ‌نادر میرشکار در شورای صنعت و معدن این سازمان افزود: بقیه معادن استان در حالت نیمه فعال قرار دارد و با توجه به شرایط موجود باید گفت که صنایع سیمان، واحدهای تولیدی شن و ماسه و خاک رس، کارخانه‌های مس، آنتیموان، منیزیت، گچ و نظیر آن ها در استان سود‌ده است.

وی بیان کرد: معادن یکی از حوزه‌های پیشران در اقتصاد سیستان و بلوچستان است، به طوری که با متحول شدن این قسمت دیگر بخش‌های صنعتی و اقتصادی استان فعال می‌شود.

میرشکار گفت: حدود 73 درصد معادن استان را مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی و نما تشکیل داده است و بقیه را نیز معادن غیر فلزی در اختیار دارد، این در حالی است که معادن فلزی می‌تواند سهم بالایی در تولید مواد معدنی داشته باشد ولی متاسفانه این مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته و از نظر پشتوانه مالی ضعیف است و برای رفع آن ضروری است تا اقدامات اکتشافی بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال 93 شرکت های تخصصی دولتی و غیر دولتی در استان اکتشاف 85 هزار کیلومتر مربع در محدوه مستعد معدنی را در دستور کار قرار داد و در پی آن ذخایر معدنی مختلفی در استان شناسایی شد.

وی با اشاره به این که در سیستان و بلوچستان معدن زمینه اشتغال 6 هزار و دو نفر را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: شاید امروز میان حجم سرمایه گذاری و میزان ذخایر معدنی تناسب مناسبی وجود نداشته باشد، اما برای رونق بیشتر سرمایه گذاری در این حوزه باید تلاش کرد تا حجم زیادی از اطلاعات درباره معادن در جامعه منتشر شود.

میرشکار گفت: معدن و صنایع معدنی نیازمند فناوری‌های خاص است اما متاسفانه فعالیت در بیشتر معادن استان که عمده آن کوچک مقیاس است به دلیل ضعف معدن کاری همچنان به صورت سنتی بهره برداری می‌شود، در حالی که استان از حیث مواد معدنی غنی به حساب می‌آید و در بسیاری از ذخایر مواد معدنی نظیر مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزیینی و نما، منیزیت‌ ‌و ... در کشور ثروتمند است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: