جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 آذر 1393     
لاپید خواسته‌های نتانیاهو را رد کرد

فارس: نشستی که دوشنبه شب با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یعیر لاپید» وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی برگزار شد، در حالی به پایان رسید که طرفین از عدم توافق سخن گفته‌اند و همین امر احتمال فروپاشی کابینه ائتلافی این رژیم را تقویت کرده است.

نتانیاهو از چند هفته قبل بر سر لایحه بودجه و اخیرا طرح موسوم به «دولت یهود» با لاپید که رهبر حزب «یش عاتید» (آینده‌ای هست) است، به مشکل برخورده است. از آنجا که حزب متبوع لاپید پس از حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو بیشترین کرسی را در کابینه دارد، خروج وی از کابینه می‌تواند به معنای پایان ائتلاف باشد.

خروج لاپید می‌تواند موجب شود تا «زیپی لیونی» رهبر حزب چپگرای «هاتنوعا» (جنبش) را نیز به خروج از ائتلاف ترغیب کند. این در حالی است که تنها 20 ماه از آغاز به کار سومین کابینه نتانیاهو می‌گذرد. این کابینه که با حضور احزاب راست افراطی و چپ تشکیل شده بود، از ابتدا صحنه تنش‌های متعدد بود، تا جایی که خبرنگار روزنامه «جروزالم‌پست» هفته گذشته آن را به یک «سیرک» تشبیه کرد که تمام وزرا در آن بر سر نخست‌وزیر فریاد می‌کشند.

لاپید در پایان نشست دوشنبه، با اعلام اینکه درخواست‌های مطرح‌شده از سوی نتانیاهو «غیرممکن» است، گفت آن‌ها را نمی‌پذیرد و در صورتی که انتخابات زودهنگام برگزار شود، نتانیاهو مسئول آن خواهد بود. وی در این مورد گفت: «نتانیاهو دارد اسرائیل را به سمت انتخابات می‌برد.»

خبرنگاران اسرائیلی گزارش داده‌اند که نتانیاهو در این نشست خواستار عقب‌نشینی لاپید از تمام خواسته‌های خود شده است. از جمله این طرح‌ها، مسئله اصلاحات مسکن است که لاپید با آن روی کار آمد، اما نتانیاهو خواستار توقف این طرح است. نتانیاهو همچنین از لاپید و نمایندگان یش عاتید در پارلمان این رژیم خواسته است تا از طرح «دولت یهود» حمایت کرده و به انتقاد از سیاست خارجی وی پایان دهند.

یک منبع آگاه به روزنامه «جروزالم‌پست» گفته است: «نخست‌وزیر شرایطی ارائه کرد که می‌دانست ما نمی‌توانیم قبول کنیم. به جای تصویب یک بودجه اقتصادی-اجتماعی قدرتمند، داریم به سمت انتخابات پیش می‌رویم.»

با پایان ائتلاف کنونی، نتانیاهو دو گزینه در پیش خواهد داشت؛ خارج کردن احزاب چپگرا و ترمیم کابینه با حضور احزاب راست اولترا ارتودکس نظیر «شاس» و «یو‌تی‌جی» (یهودیت متحد تورات) و یا اعلام انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام.

این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد میزان محبوبیت نتانیاهو روند کاهشی داشته است. وی در کابینه جدید دستاورد اقتصادی‌ای نداشته و از لحاظ سیاست خارجی هم این رژیم به شدت در انزوا قرار گرفته است. با این وجود، به نظر می‌رسد در صورت برگزاری انتخابات مجدد، بار دیگر کابینه‌ای راستگرا روی کار بیاید.

نتانیاهو هم پس از نشست دوشنبه شب با اظهارنظر خود تلویحا احتمال انحلال سی و سومین کابینه رژیم‌صهیونیستی را تائید کرد. به نوشته پایگاه خبری تایمز اسرائیل، وی گفت دیگر نمی‌تواند رفتارهای وزرای کابینه را تحمل کند.

همزمان حزب شاس در صفحه توئیتر خود خواستار برگزاری هرچه سریعتر انتخابات زودهنگام شده است. پیشتر «آیزاک هرتزوگ» رهبر حزب «کارگر» رژیم‌صهیونیستی که اپوزیسیون کابینه نتانیاهو به شمار می‌آید هم روز دوشنبه برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شده بود. خبرنگار تایمز اسرائیل گزارش داده است که انتخابات پارلمانی احتمالا در مارس 2015 (اسفند-فروردین) برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر صحنه سیاسی رژیم‌صهیونیستی عرصه درگیری و تنش‌های گسترده میان احزاب پرشماری بوده که هریک داعیه تشکیل ائتلاف را دارند. همین امر موجب شده تا بسیاری از کابینه‌های این رژیم نتوانند یک دوره کامل را به پایان ببرند.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930911000017#sthash.VbB84r8N.dp




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: