جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 دی 1396     
شهرداری تهران به دولت و مجلس پیشنهاد داد
بودجه 3500 میلیارد ریالی برای مدیریت آب‌های سطحی پایتخت

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز؛حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای تأمین آب شرب استان تهران در سال گذشته استفاده شد. این یعنی چیزی نزدیک به 73 درصد از آب شرب تهران را همین آب‌های سطحی تامین می‌کنند.

 

شهرداری تهران به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده که سه هزار و 500میلیارد ریال برای مدیریت آب‌های سطحی و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران در بخش اعتبارات شهرداری تهران بگنجانند. موضوعی که شاید فقط در ماه‌ها و روزهای بارانی سال به اهمیتش دیده شود و علاوه بر خسارت‌ها به مردم و شهر تهران سبب هدررفت آب‌های سطحی می‌شود.

به تازگی هم پیروز حناچی معاون عمرانی شهردار تهران نسبت به ساماندهی هرچه سریعتر آب‌های سطحی هشدار داده و گفته است «مخاطرات سیل از دیگر چالش‌های تهران محسوب می‌شود و اجرای طرح‌های آب‌های سطحی می‌تواند در کاهش این مخاطرات موثر باشد.»

حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای تأمین آب شرب استان تهران در سال گذشته استفاده شد. این یعنی چیزی نزدیک به 73 درصد از آب شرب تهران را همین آب‌های سطحی تامین می‌کنند. منابعی که در سالهای گذشته به دلیل مدیریت نادرست هدر می‌رفتند و حالا شهرداری تهران به دنبال تامین بودجه برای ساماندهی به این آب‌های سطحی است.

پیشتر محمد شهریاری مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته بود « در حال حاضر متوسط نیاز آب شرب شهر تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب برنامه ریزی می‌شود که با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی بخشی از این نیاز از منابع آبی سطحی (سد‌های پنجگانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.»

ساماندهی آب‌های سطحی چالش بزرگ شهرداری

اما تامین بودجه لازم برای استفاده بهمینه از آب‌های سطحی فقط یکی از چالش‌های شهرداری تهران در این بخش است. به گفته بسیاری از کارشناسان، تغییرات جریان ورودی آب از سرشاخه‌ها، ورود فاضلاب خانگی و صنعتی به رودخانه‌ها و همچنین دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها، از جمله چالش‌هایی است که حیات آبراهه‌ها و به تبع آن سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه کننده از بستر آنها در شهر تهران را تهدید می‌کند.

در سال‌های گذشته کم‌کاری وزارت نیرو در ساماندهی آب‌های سطحی از شهر، شهرداری خود مسئولیت را بر عهده گرفت و آب‌های سطحی را که مبنع فاضلاب بوده است را به سمت جنوب شهر هدایت کرد. پیشتر و نزدیک به پنج سال قبل، با مطالعه شرکت مهاب و یک شرکت اتریشی هزینه اجرای طرح ساماندهی آب‌های سطحی رقمی معادل ۱۲۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شد. به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت اجرای این طرح در سال آینده چیزی نزدیک به 300 تا 400 هزار میلیارد ریال برای شهرداری هزینه داشته باشد.  

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: