جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 دی 1396     
چطور آمستردام تبدیل به شهر دوچرخه ها شد؟

به گزارش گروه اخبار بین الملل تهرانی نیوز؛آمستردام برای افرادی که هنوز با ایده دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل سالم آشنا نیستند، یک الگوی بسیار مشهور و البته موفق است. حمل و نقل در آمستردام یک مفهوم پایدار است و آنهم از نظر در دسترس بودن، ارزان بودن، پاک، آرام، کارآمد و ایمن بودن.

 

ساختن شهری که اکثر سفرها در آن توسط دوچرخه ها انجام می شود، نیازمند حذف کامل روش های متداول خودرومحور در سیستم حمل و نقل دارد. طی 60 سال گذشته، رهبران شهری، برنامه ریزان و مهندسان معمار در آمستردام با آزمایش ها و خطاهای گوناگون یک الگو برای شهر ایجاد کرده اند تا دوچرخه ها بتوانند نیروی غالب در حمل و نقل شهری باشند. این الگو دارای 6 ویژگی اساسی است:

تمام خیابان ها، خیابان های دوچرخه هستند

 در بیشتر خیابان های آمستردام شبکه ها و خطوط دوچرخه سواری بیشتر از شبکه هایی است که به اتومبیل ها اختصاص داده شده است. در این شهر، نقشه شبکه خیابان، نقشه شبکه دوچرخه است. تقریبا تمام خیابان های شهر دارای امکانات دوچرخه سواری عالی هستند.

بیشتر فضاهای پارکینگ به دوچرخه ها اختصاص دارند

 400 کیلومتر برای ساخت مسیر ویژه دوچرخه سواری در کنار خیابان ها و ساخت پارکینگ هایی برای این وسیله نقلیه اختصاص یافته است. این پارکینگ ها نیز برای نگهداری دوچرخه ها هزینه های بسیار کم و سمبلیک دریافت می کنند. برای پارک دوچرخه نیازی به طی مساحت زیادی نیست.

مسیرها برای دوچرخه ها هستند، نه خطوط

 خیابان های آمستردام یک ویژگی اساسی دارند و آن هم این است که مسیرهای دوچرخه به صورت مجزا و بالاتر از سطح اصلی خیابان ها قرار دارند تا ایمنی و آرامش هنگام دوچرخه سواری افزایش یابد. آمریکا هنوز به این تکنولوژی دست نیافته است.

خطوط خودروها در صورت امکان حذف می شوند

طبق معماری و طراحی برنامه ریزان شهری در آمستردام، قرار است خطوط خودروها در برخی از محلات به طور کامل حذف شوند. به عنوان مثال محله Plantage Middenlaanیک مثال برجسته است که زمانی دارای مسیر تراموا، ماشین، دوچرخه و پیاده‌رو بوده است اما در حال حاضر، خطوط ماشین از بین رفته و مسیر تراموا در چمن، خطوط دوچرخه قرمز و پیاده رو در پارک خطی گسترده و زیبا باقی مانده است.

برای خودروها به نفع دوچرخه سواران سرعت مجاز تعریف می شود

در آمستردام دو منطقه سرعت 36 مایل در ساعت و 18 مایل در ساعت بر اساس طراحی خیابان ها در نظر گرفته شده است و از هر روشی برای کاهش ترافیک در آنها استفاده می شود؛ سنگفرش خیابان، کاهنده های سرعت، تابلوها، خیابان های باریک و ... با این حال مسیرهای دوچرخه سواری همیشه در سمتی از خیابان که تابلوی سرعت قرار گرفته عبور می کند. در این صورت یک دوچرخه سوار در مسیر خود، سواری بدون وقفه را تجربه می کند و حتی با عبور اتومبیل در این مسیر، این اتومبیل است که باید سرعت خود را کاهش دهد و به دوچرخه سواران راه بدهد. این است که میزان تلفات و مرگ و میر ناشی از ترافیک در آمستردام به میزان دو مرگ در هر 100 هزار نفر رسیده و پایین ترین میزان را به خود اختصاص داده است.

تقاطع ها برای دوچرخه سواران بدون استرس هستند

در آمستردام تطبیق یافتن دوچرخه ها با ترافیک اتومبیل ها جای استرس و نگرانی ندارد و برای تسهیل گردش به چپ دوچرخه ‌ها در تقاطع ‌های بزرگتر، فضاهای دوچرخه‌ ای مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در واقع پیش فرض طراحی برای گردش به چپ به دو صورت است: اول به این صورت که دوچرخه ‌سواران از یک خیابان عمودی عبور کرده و سپس از تقاطع بگذرند. دوم این که هر خیابان یک راهنمای ترافیک دوچرخه مخصوص به خود دارد که هر دو روش بسیار ساده و بدون استرس هستند.

پیشرفت هایی که امروز در آمستردام و در حوزه فرهنگ دوچرخه سواری شاهد آن هستیم، شاهد تغییرات 180 درجه ای در سیاست های شهری از سال 1970 است. در سال 1990 تقریبا 38 درصد از تمام سفرهای درون شهری توسط اتومبیل ها بود که امروز این رقم به 24 درصد رسیده است. استفاده از دوچرخه برای هلندی های ساکن در آمستردام یک فضیلت محسوب می شود. یکی از چیزهای جذاب تر در مورد حمل و نقل در آمستردام این است که مهندسان و برنامه ریزان شهر همیشه مایل به آزمایش رویکردهای جدید هستند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: