جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 5 دی 1396     
شهردار تهران مطرح کرد
«تکریم زندگی» رسالت اصلی جشنواره تئاتر شهر

به گزارش تهرانی نیوز؛محمد علی نجفی شهردار تهران در پیامی به مناسبت برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر، پیوند روح زندگی و انسان را با بهره گیری از ابزار هنر، رسالت سنگین این جشنواره دانست.

 

شهرها در گذر زمان، چهره عوض می‌کنند؛ بناهای فرسوده فرو می‌ریزند و بناهای نو به جای آنها می‌نشینند، گذرگاهی کم‌رهگذر بدل به بزرگراهی پرتردد می‌شود، کاربری بسیاری از فضاها تغییر می‌یابد و مدام بر تعداد مراکز تجاری، فرهنگی و تفریحی افزوده می‌شود. اما اینها همه روبنای شهر است و در لایه‌های زیرین آن، متن مهم همیشگی یعنی «زندگی» جاری است.

اساساً «زندگی» و «انسان‌ها» هستند که به شهرها هویت و معنا می‌دهند وگرنه شهر، بدون ساکنان و حاضرانش، مفهوم خود را از دست می‌دهد. در واقع، شهر موجودی زنده است که ساختمان‌ها و بناها کالبد آن را شکل می‌دهد و آدمیان و زندگی‌هایشان، روحی است که در این کالبد دمیده می‌شود.

حال، آن‌گاه که سخن از شهرهای کلان به میان می‌آید، این موجود زنده، شکلی پیچیده‌تر به خود می‌گیرد و تحلیل آن دشواری‌های بیشتری دارد. با این همه، ما ایرانیان این سعادت و فرصت را داریم که از دو سرچشمه‌ی جوشان بنوشیم و مسیر زندگانی، حتی در شهری به وسعت «تهران» را، بر خود هموار سازیم: رهنمودهای بی‌بدیل اسلامی و فرهنگ و هنر غنی ایرانی.

و این دو چراغ روشن، همواره پیش روی ما هستند و به ترسیم مسیر زیستن ما می‌پردازند. اما همان طورکه شهرهای بزرگ، خاصه «تهران» با سرعتی غریب چهره عوض می‌کنند، آدمیان ساکن آنها نیز، فرصتی محدود برای زیستن در این فضاها دارند و در گذر زمان، جای خود را به نسل‌های بعد و بعدتر می‌دهند.

در این میان، آنچه از آنان به جای می‌ماند و به آیندگان منتقل می‌شود، سبک زیستی و نحوه مواجهه‌ای است که با اخلاق و زندگی شهروندی داشته‌اند. هر چه این اخلاق و سبک زندگی از صافی هنر گذشته باشد، زیباتر می‌شود و ماندگاری بیشتری خواهد یافت. همین جاست که هنر نه به عنوان ابزاری تبلیغاتی، بلکه به عنوان ودیعه‌ای آسمانی در دست انسان رخ عیان می‌کند تا هویت انسان شهرنشین امروز و اخلاقیات ارزنده‌ای را که بایسته‌ی اوست، برایش ترسیم کند و برای آیندگان نیز به یادگار بگذارد.

نیاز به تکرار نیست که در میان هنرها، «نمایش» از ارج و قربی بسیار والا برخوردار است؛ چرا که از یک سو پیوندی عمیق با زندگی دارد و از سویی دیگر، همواره حامل پیام‌هایی روشن و تأثیرگذار بوده است.

از همین روست که «جشنواره‌ تئاتر شهر» به عنوان جشنواره تخصصی تئاتر در «شهرداری تهران»، رسالتی سنگین بر دوش دارد و باید میان روح شهر و هنر نمایش، پیوندی مستحکم‌تر برقرار کند و اکنون نیز که در ششمین گام، به نیکی «تکریم زندگی» را به عنوان شعار و پیام برگزیده، رسالت مهم‌تری را بر عهده دارد. در خاتمه این مجال، از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و از هنرمندانی که با ششمین جشنواره تئاتر شهر همراه و همدل شدند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و توفیق بیشتر آن‌ها را خواهانم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: