جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 دی 1396     
نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور خبر داد
تردد یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده به عنوان منبع آلودگی هوا

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور با اشاره به اینکه 7.7 خودروهای کشور معادل یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو  فرسوده هستند، گفت: هر خودرو فرسوده بین 60 تا 100 درصد یک خودرو صفر کیلومتر مشابه خودش بنزین مصرف می کند (یعنی حدود دو برابر) و اگر طرح نوسازی ناوگان طبق برنامه پیش برود سالیانه در مصرف  400میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می شود.

 

 محمد مهدی طلایی با بیان اینکه آلایندگی ایجاد شده توسط هر خودرو فرسوده  50 برابر خودرو یورو 4 و  22 برابر خودرو یورو 2 است، گفت: 45% سوانح رانندگی مربوط به خودروهای فرسوده می شود.

وی ادامه داد: تنها در سال 93 با اسقاط 300 هزار خودرو فرسوده حدود 13 هزار میلیارد ریال کاهش هزینه اجتماعی و اقتصادی را داشتیم که با این تفاسیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به عنوان یک مسئله مهم باید پیگیری شود.

نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور هدف ملی اسقاط خودرو های فرسوده را کاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهری، کاهش آلایندگی های محیط زیست، افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهره وری سیستم حمل و نقل و بهبود مدیریت ناوگان حمل و نقل عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی بار نوسازی خودروهای فرسوده در کل  روی دوش واردکنندگان است که حدود 7% از شماره گذاری صرفاً در شامل خودروهای وارداتی است.

طلایی با اشاره به پیشنهاد طرح هایی که فشار یا هزینه ای برای دولت  ندارد، افزود: از دولت در خواست می کنیم که از این طرح ها با توجه به ظرفیت سازی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور  با  210 مرکز اسقاط فعال و ظرفیت اسقاط سالیانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال حمایت کند.

وی گفت: از سال 1385 تا 1395 جمعا یک میلیون و 230 هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است. این تعداد در سال 1395 جمعاً به 170 هزار خودرو می رسد و  به طور میانگین در سال های اخیر در رابطه با بحث نوسازی ناوگان، سالیانه 215 هزار خودرو از رده خارج شده است. 

نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور تصریح کرد: طبق برنامه ستاد مدیریت حمل و نقل باید در سال 96 جمعاً 800 هزار گواهی اسقاط صادر می شد، اما  از ابتدای سال 96 تاکنون تنها 107هزار خودرو از رده خارج  شده که معادل 209 هزار گواهی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل این مسئله این است که برنامه ریزی شده بود که حدود 140هزار گواهی برای خودروهای تولید داخل استفاده شود. این در حالی است که در مورد خودروهایی که پایان شهریور ماه قرار بود در این طرح قرار گیرند، در هر 1400 کیلومتر 8.5 لیتر به بالا(8 خودرو) بود که متأسفانه وزیر صنعت معدن و تجارت آن را لغو کرد.

به گفته طلایی براساس برنامه ریزی هایی که انجام شده بود 480 هزار گواهی برای واردات در نظر گرفته شد که همان طور که در جریان هستید، جدول از 4 گواهی تبدیل شده به 8 گواهی رسید که قرار بود در همین موضوع 480هزار گواهی در واردات مصرف شود که متأسفانه به دلیل ثبت سفارش کلاً از برنامه جا ماند. در بخش دیگر هم 180هزار گواهی برای خودروهای مناطق آزاد برنامه ریزی شده بود که متأسفانه این مصوبه اصلاً اجرا نشده است.

وی با اشاره به لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده توسط وزیر صنعت معدن و تجارت، گفت:  این مصوبه با استدلال حمایت از خودروهای تولید داخل و حمایت از قشر کم درآمد لغو شد.

نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور با بیان اینکه در حوزه نوسازی ناوگان به دلیل اینکه مصرف گواهی ها صرفا در واردات استفاده می شود و با بسته شدن ثبت سفارش بیکار شدن 4000نفر به صورت مستقیم 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: در این شرایط با مسکوت ماندن طرح اسقاط خودروهای فرسوده یک میلیون و 350 هزار خودرو فرسوده به عنوان منبع تولید آلودگی در تردد قرار دارند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: