جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 9 آبان 1396     
نجفی در مراسم نوزدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه مطرح کرد:
تاکید بر آگاه سازی دانش آموزان و خانواده ها به موضوعات شهری

به گزارش تهرانی نیوز؛شهردار تهران در مراسم نوزدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه گفت: امسال در کنار برنامه های قبلی، در هر منطقه یک شهردار نمونه از بین مدارس انتخاب می کنیم و این شهردار نمونه به عنوان مشاور نوجوانان شهردار منطقه در سال بعد انتخاب خواهد شد.

 

محمدعلی نجفی صبح امروز طی سخنانی در مراسم انتخابات نوزدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه در محل دبیرستان حضرت زینب (س) منطقه 3، گفت: امیدوارم حرکت امروز برای انتخاب شهردار مدرسه موجب رشد و ارتقای فعالیت های آموزش و پرورش باشد؛ چراکه مهم ترین وظیفه ما آماده سازی جوانان، برای زندگی در آینده کشور و در درست گرفتن شئون مختلف مدیریت است.

وی تصریح کرد: باید جوانان و نوجوانان را برای زندگی فردا آماده کنیم، مهم ترین راه در این کار نیز همان تربیت اجتماعی جوانان و به خصوص مسلح و تجهیز کردن آن ها به مهارت های زندگی است. البته که آموزش ریاضی، فیزیک، ادبیات و سایر دروس در طول سال های تحصیلی مهم و ضروری است اما مفیدترین بخش فعالیت های مدرسه ای باید آماده کردن جوانان، آموزش مهارت های زندگی و تربیت آنها برای حضور پرثمر در عرصه فعالیت های اجتماعی باشد.

نجفی به شعار این دوره مدیریت شهری با عنوان «تهران، شهر امید، مشارکت و شکوفایی» اشاره کرد و گفت: هر سه این واژه های مهم درباره جوانان، نوجوانان و به خصوص دانش آموزان بسیار عمیق تر قابل بررسی است و شکل واقعی به خودش می گیرد؛ همچنان که امید اساس زندگی نوجوانان را تشکیل می دهد و دانش آموزان با امید وافر برای آینده خودشان و کشور تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه «مشارکت باید مظهر فعالیت های دانش آموزان را تشکیل دهد» خطاب به دانش آموزان تصریح کرد: باید در همه امور اجتماعی و اداره مدرسه مشارکت داشته باشید؛ حتی درس خواندن و احترام به معلمان و مربیان نیز جلوه هایی از مشارکت فعال شما درباره کار تعلیم و تربین تلقی می شود.

شهردار تهران در ادامه دانش آموزان را منبع اصلی شکوفایی کشور نامید و ابراز کرد: اگر شما به خوبی رشد کرده و استعداد هایتان شکوفا شود، در واقع کشور ما شکوفا خواهد شد و همه ما با آن نیروی عظیم جوانان و نوجوانان می توانیم از زندگی بهتر و شرایط مناسب تری برخوردار شویم.

وی با تاکید بر اینکه شعار امید، مشارکت و شکوفایی باید بیش از هر چیز در عملکرد و تلاش روزمره دانش آموزان منعکس شود، اظهار کرد: تلاش امروز دانش آموزان، بهروزی فردای کشور را تضمین می کند و آنها آینده سازان این کشور هستند. نگاه به آنچه امروز انجام می دهید و ذخایر معنوی که به دست می آورید نیز ما را نسبت به آینده کشور آگاه می کند.

نجفی با اشاره به آغاز طرح شهردار مدرسه از سال 72 و از زمان تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش توسط او، این طرح را بسیار خوب و مفید توصیف کرد و گفت: طرح شهردار مدرسه می تواند بسیاری از برنامه های آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموزان با تربیت اجتماعی و مهارت های زندگی را تامین کند. اینکه دانش آموزان با موضوعات مدیریت شهری مستقیما درگیر می شوند بسیار مهم است؛ همچنانکه حقوق شهروندی موضوع بسیار مهمی است که باید در دبیرستان ها و دانشگاه ها نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشند.

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت اخلاق شهروندی، عنوان کرد: یکی از ضعف های امروز جامعه آن است که اخلاق شهروندی در جامعه به خوبی تعریف و تبیین نشده و مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر امروز مشکلاتی در زمینه ترافیک، بهداشت، محیط زیست، نظافت و پاکیزگی در شهر داریم چه بسا بخش عمده ای به ضعف اخلاق شهروندی بر می گردد. به دلیل همین اهمیت است که مشاوری در زمینه اخلاق شهروندی تعیین کرده ام که طی روزهای آینده معرفی می شود.

وی از همه کسانی که در دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز علمی درباره اخلاق شهروندی مطالعه و آشنایی دارند در خواست کرد تا به شهرداری تهران در این زمینه کمک کنند.

نجفی گفت: مسئله حمل و نقل، نظافت، پاکیزگی، بهداشت، محیط زیست و همه چیزهایی که به عنوان نقاط ضعف زندگی خودمان می شناسیم باید در محیط کوچک مدرسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مورد محک واقع شود. به این ترتیب دانش آموزان فرصتی پیدا می کنند تا مشارکت را تمرین کرده و احساس مسئولیت را لمس کنند .

وی با اشاره به لایه های مختلف زندگی اجتماعی، گفت: لایه اول زندگی اجتماعی در خانواده و لایه بعدی مدرسه است. همان قدر که نسبت به خانواده احساس مسئولیت و تعهد می کنید و دلتان می خواهد خانواده پرنشاط و پرمحبتی داشته باشید، باید درباره مدرسه خود تلاش کنید. لایه سوم زندگی اجتماعی نیز شهر است و احساس مسئولیت در شهر سخت تر خواهد بود، چراکه با برداشت عرفی و عاطفی ما از خانواده فاصله دارد.

نجفی ادامه داد: انسان ها نسبت به پدر و مادر خود علاقه ذاتی دارند اما این علاقه باید در شهر هم ایجاد شود؛ اگر در جایی در شهر دچار وقفه و نابسامانی است، همان احساسی که نسبت به خانه دارید باید درباره شهر هم داشته باشید. همانطور که شهر متعلق به همه شهروندان است، همه باید به آن احساس تعلق داشته باشند.

نجفی در آیین انتخابات شهردار مدرسه که صبح امروز برگزار شد، با تاکید بر آگاه سازی دانش آموزان و خانواده ها به موضوعات شهری، تصریح کرد: با این اقدام شهردار مدرسه در خواهد یافت که کار شهرداری در مدرسه چقدر سخت است؛ بچه ها از کلاس ها و گروه های مختلف تقاضاها و انتقادهایی را مطرح می کنند که انجام بعضی از این تقاضاها ممکن و برخی غیرممکن است. اینکه شهردار مدرسه همه این موارد را در دستگاه فکری خودش جمع کرده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، بسیار مهم است. وقتی سختی این کار را دریافتید، متوجه خواهید شد که شهردار منطقه یا شهردار تهران بودن چقدر سخت است و در عین شیرینی، سختی های خودش را دارد.

وی به برگزاری سراسری انتخابات شهردار مدرسه اشاره و تاکید کرد: امیدوارم در انتخاب خود حس مسئولیت پذیری را از همین امروز در خودتان تقویت کنید و انتخاب شما براساس رفاقت و قول و قرارها نباشد، بلکه نگاه کنید چه کسی مناسب ترین فرد برای قبول این مسئولیت است تا تیم خوبی در مدرسه شکل بگیرد.

نجفی خاطر نشان کرد: انسان های بزرگ و معرفی در کشور ما ساخته و پرداخته شدند و نقش های مهمی ایفا کردند که همه مثل شما یک روزی دانش آموز و امیدوار بودند. در آینده نیز هر کدام از شما می توانید نقش یک فرد بسیار برجسته را در جامعه فردا ایفا کنید.

شهردار تهران افزود: مرحومه مریم میرزاخانی یک افتخار بزرگ نه تنها برای زنان ایرانی، بلکه برای تمامی زنان دنیا به وجود آورد و نام او به عنوان اولین زنی که مدال معروف ریاضی را دریافت کرد، ثبت شد. مریم میرزاخانی نیز از همین مدارس ما آموزش دید و حتی دوره کارشناسی دانشگاه خود را نیز در دانشگاه داخلی درس خواند؛ از همان دوره مدرسه مشخص شد که او انسانی مصمم، پرقدرت و با استعدادهای است.

 

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شهردار مدرسه در مناطق مختلف تهران، گفت: امسال در کنار برنامه های قبلی، در هر منطقه یک شهردار نمونه از بین مدارس انتخاب می کنیم و این شهردار نمونه به عنوان مشاور نوجوانان شهردار منطقه در سال بعد انتخاب خواهد شد؛ در مرحله نهایی نیز بین کل مناطق شهر تهران رقابتی وجود دارد که نمونه ترین شهردار مناطق 22 گانه را انتخاب کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: