جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 آبان 1396     
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:
ضرورت افزایش سهم شهرداری ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تعریف منابع پایدار درآمدی برای شهرداری های سراسر کشور از احتمال تغییر جایگاه اداری شهرداری ها در طرح تفکیک وظایف وزارتخانه های کشور خبر داد.

 

محمدرضا رضایی کوچی طی سخنانی در نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهردار تهران، تاکید کرد:  شهرداری تهران به عنوان پایتخت کشور در حوزه شهرسازی، خدمات شهری و زمینه های مختلف نیاز به توجه ویژه ای دارد؛ در این زمینه مجلس شورای اسلامی نیز به کلانشهرها و شهر تهران توجه کرده است اما با توجه به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها، نیاز است برای مدیریت شهری منابع درآمدی پایدار تامین کنیم.

وی با اشاره به رکود مسکن و کاهش درآمد شهرداری ها، گفت: بارها خدمت رئیس جمهور مکاتبه کردیم که لایحه درآمد پایدار شهرداری ها را به مجلس ارسال کنند؛ چراکه با این شکل تامین منابع مالی برای شهرداری ها، در حال فروش شهرها هستیم.

رضایی خاطر نشان کرد: با وجود این شرایط که درآمد شهرداری را عمدتا به تولید مسکن متصل کرده ایم، نمی توان انتظار وضعیت خوبی در شهرها داشت. به همین جهت اخیرا در کمیسیون عمران سهم شهرداری ها را در درآمد مالیات بر ارزش افزوده افزایش دادیم و سهم 33 درصدی شهرداری ها را به 50 درصد ارتقا دادیم.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به جایگاه شهرداری ها در ساختار اداری و اجرایی کشور، گفت: هم اکنون شهرداری ها در حوزه وزارت کشور تعریف شده اند، این در حالی است که وزارت کشور با توجه به نقش حاکمیتی خود هم جنس شهرداری ها نیست؛ از این رو با توجه به موضوع تفکیک وظایف وزارتخانه های دولت در کمیسیون عمران به این نتیجه رسیدیم که شهرداری ها را از وزارت کشور جدا کرده و به حوزه وزارت مسکن و شهرسازی ادغام کنیم تا وزارتخانه دیگری تعریف شود و شهرداری ها به حوزه مسکن و شهرسازی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: بر اساس احکامی که در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه داشته ایم، همواره توجه ما به شهرداری ها بوده است. در آینده نیز امیدواریم با حضور دکتر نجفی و پیگیری کمیسیون عمران بتوانیم این احکام مرتبط با شهرداری ها را محقق کنیم.

 دامادی :ضرورت صدور حکم قلع تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100/ پایتخت باید از سکونتگاه به محل زندگی تبدیل شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صدور حکم ماده 5 برای تخلفات ساختمانی در شهرها، گفت: با وجود تبصره های اضافی در ماده 100 به منظور پرداخت جریمه در قبال تخلفات ساختمانی، عملا دست متخلفان باز گذاشته شده است.

محمد دامادی، کمیسیون اصلی مرتبط با شهرداری ها در حوزه عملیات اجرایی را کمیسیون عمران دانست و گفت: کاهش درآمد شهرداری ها در قانون برنامه اتفاق مثبتی نبود و در برنامه ریزی های آتی شهرداری تهران باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا امکان مدیریت در شهر وجود داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: شهر محل سکونت نیست، بلکه محل زندگی به شمار می رود، این در حالی است که در تهران منظر شاد و زندگی را نمی بینیم و این شهر در حال تبدیل شدن به محل سکونت است.

نماینده مردم در خانه ملت بخشی از این مشکل را مبتنی بر قوانین وضع شده در ادوار گذشته دانست و گفت:  هم اکنون  11 تبصره در ماده 100 وجود دارد این در حالی است که به جز تبصره یکم که حکم به قلع بنا می دهد، سایر تبصره ها اضافی است. هنگامی که مهندسان ما طراحی کرده و کاربری ها و سطح دسترسی ها را تعیین می کنند، در این شرایط صدور حکم ماده پنج معنی ندارد و با این ماده عملا دست متخلفان را برای بروز تخلف ساختمانی باز می گذاریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش سطح حمل و نقل درون شهری تهران، گسترش خطوط مترو و همچنین توجه به فرونشست های تهران تاکید کرد.

وی با اشاره به وجود ساختمان های ناایمن در پایتخت، گفت: حداقل 120 ساختمان خطر ساز دیگر همانند پلاسکو در تهران وجود دارد، از این رو پیش از آنکه اتفاق دوباره ای رخ دهد باید به فکر باشیم و آتش نشان های آینده را نجات دهیم.

دامادی در پایان بر ضرورت تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی در پهنه های مختلف شهری در پایتخت تاکید کرد.

شهریاری: ضرورت اصلاح عوارض سالیانه برای تامین هزینه های شهر/ به ازای هر پنج خانوار یک واحد تجاری در پایتخت وجود دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها به منظور جلوگیری از فروش حقوق عمومی و خصوصی شهروندان، گفت:  هم اکنون یک شهروند برای شارژ آپارتمان خود سالیانه چند میلیون تومان پرداخت می کند اما برای شهری که در آن زندگی می کند، عوارض سالیانه بسیار کمی در نظر گرفته شده است که این روند باید اصلاح شود.

سید کمال الدین شهریاری طی سخنانی در نشست مشترک کمیسیون عمران با شهردار تهران، با اشاره به افزایش آمار جمعیت شهرنشین در طول سال های گذشته، ابراز کرد:  در سال 1335 بر اساس نخستین سرشماری صورت گرفته شش میلیون جمعیت شهری و 16 میلیون روستایی داشتیم که 70 درصد جمعیت روستایی و 30 درصد جمعیت شهری بود. این در حالی است که در سال 1395 تعداد شهرها از 199 شهر به 1300 شهر افزایش پیدا کرده و نسبت جمعیت شهری و روستایی نیز معکوس شده است.

وی تاکید کرد: اگر جمعیت شهری را به تعداد شهرها تقسیم کنیم، تقریبا هر شهر باید حدود 45 هزار نفر جمعیت داشته باشد اما تهران به صورت یکباره 20 درصد کل جمعیت شهری کشور را در خودش جا می دهد؛ از این رو 200 برابر متوسط هر شهر در تهران زندگی می کنند.

 

نماینده مردم دشتی و تنگستان با اشاره به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها، گفت: یکی از راه های افزایش جمعیت شهری از طریق تلاش ناخودآگاه مدیران برای جذب جمعیت از طریق فروش حقوق عمومی، حقوق خصوصی و ظرفیت های شهر بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای هزینه های مدیریت شهر نیاز به منابعی داریم که این منابع مالی معمولا کمک های دولتی، عوارض و مالیات، فروش دارایی و خدمات، تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت را شامل می شود. در میان این منابع درآمدی هم اکنون شهر با فروش تراکم و فروش ظرفیت های شهر اداره می شود، از این رو دچار یک دور باطل و بیماری شده ایم که امتداد آن باعث می شود وضعیت شهر بدتر شود.

وی یادآور شد: هم اکنون برای اصلاح ترافیک، از طریق تراکم فروشی منابع کسب می کنیم که بزرگراه بسازیم، اما ترافیک به حدی سنگین می شود که دوباره با فروش تراکم، بزرگراه جدیدی می سازیم و این دور بیمار ادامه دارد.

شهریاری با اشاره به تقسیم بندی شهرهای دنیا از نظر کیفیت زندگی به پنج دسته مختلف، گفت: جمعیت شهر تهران و هزینه های مدیریت این شهر تقریبا برابر لندن است، اما شهر لندن از نظر کیفیت زندگی در گروه اول قرار داشته و  تهران در گروه چهارم قرار گرفته است. چرا که منابع درآمدی لازم برای مدیریت شهر، منابع ناپایدار و نا سالم است.

نماینده مردم در خانه ملت در ادامه تاکید کرد: هم اکنون در تهران به ازای هر پنج خانوار، یک واحد تجاری داریم که این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و دیگر نمی توان از فروش کاربری تجاری، شهر را اداره کرد. به همین جهت باید به سمت درآمد های پایدار حرکت کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: