جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 مهر 1396     
یک فعال حوزه زنان
حمایت از تولیدات زنان روستایی عاملی در جهت جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛یک فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه زنان و اشتغال آنها یکی از بازوهای مهم در حوزه روستایی بوده و نقش پررنگی را ایفا می کنند، گفت: باید از سوی سازمان های مسئول در حوزه صنایع دستی به روستاییان کمک شود تا بتوانند بدون واسطه محصولات تولیدی خود را به بازارها برسانند.

 

پروین هدایتی به بهانه روز جهانی زنان روستایی، با اشاره به مشکلات این زنان و دلایل مهاجرت آنها از روستاها به شهرهای بزرگ گفت: پدیده مهاجرت از مراکز شهرستان ها به حاشیه شهرهای بزرگ، پدیده ای است که طی چند سال اخیر بسیار شاهد آن بوده ایم، البته اصلی ترین عامل این مهاجرت ها هم معمولا بحث اشتغال عنوان می شود یعنی این مهاجرت ها به دلیل نبود درآمد کافی برای خانوارها و گران بودن هزینه های زندگی اتفاق می افتد.

وی افزود: روی دیگر سکه این مهاجرت ها، کمبود زیر ساخت هایی است که باید در این روستاها وجود داشته باشد، در این میان برخی شرایط طبیعی، جوی و شرایط آب و هوایی وجود دارد که وضعیت نابسامان معیشت و درآمد را تشدید می کند.

این فعال زنان ادامه داد: اگر در روستاها، به خصوص در روستاهایی که زمینه های لازم  و مناسب را برای ایجاد اشتغال دارند، سرمایه گذاری های مناسب صورت گیرد- چه در عرصه دولتی و چه درعرصه سرمایه گذاران بخش خصوصی با حمایت های دولتی- قطع به یقین می توان روند مهاجرت ها را  بسیار کندتر کند.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر بخش خصوصی تمایل خوبی به سرمایه گذاری در حاشیه شهرها و روستاها نشان داده است، اما قطعا باید یک سری بسته های حمایتی از سوی دولت وجود داشته باشد که بتواند سرمایه گذارانی را که در بخش مناطق محروم و روستایی سرمایه گذاری می کنند را در این حوزه نگه داشته و کمک کند تا به سود مورد انتظار خود برسند؛ این کمک می تواند در قالب تخفیف های مالیاتی، پشتیبانی های مالی در تخفیف های حوزه بیمه و تامین اجتماعی آنها صورت گیرد.

هدایتی با تاکید بر اینکه زنان و اشتغال آنها یکی از بازوهای مهم در حوزه روستایی بوده و نقش پررنگی را ایفا می کند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود آمارهای دقیق از میزان اشتغالی که زنان به خصوص در بخش کشاورزی دارند، نمی توان برنامه ریزی دقیقی را برای این حوزه انجام داد؛ اما بخش های دیگری غیر از کشاورزی وجود دارند که می توان با توسعه این بخش ها رونق اقتصادی بوجود آورد، به عنوان مثال بخش صنایع تبدیلی، به خصوص در روستاهایی که قطب کشاورزی هستند، می تواند برای کمک به ایجاد اشتغال جدید موثر باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی محصول خاصی در منطقه ای تولید می شود، می توان ترتیبی داد تا آن محصول در همان منطقه تولید شده فراوری شود و بخشی از کمال خود را به سمت مصرف بهتر طی کند و پس از عبور از این مرحله راهی بازارهای اصلی هدف در شهرهای بزرگ شود، این موضوع  می تواند یک عامل بزرگ هم برای سرمایه داران و هم برای ایجاد اشتغال محسوب شود.

این فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه در سال های اخیر توجه خوبی به حوزه صنایع دستی و گردشگری شده، اظهار کرد: حوزه صنایع دستی و گردشگری می تواند کمک بسیار خوبی برای تقویت بازار صنایع دستی روستایی به خصوص در حوزه اشتغال زنان روستایی باشد و در عین حال نیز می تواند به بهبود بخشیدن تولیدات روستاییان برای رسیدن به بازارهای هدف داخلی یا خارجی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه باید از سوی سازمان های مسئول در حوزه صنایع دستی به روستاییان کمک شود تا بتوانند محصولات تولیدی خود را بی واسطه به بازارها برسانند، خاطرنشان کرد: روستاها معمولا به دلیل شرایطی که دارند، می توانند تنها تا بخش تولید محصول پیش بروند، اما بحث رساندن کالاهای آنها به بازارها چه در داخل یا خارج از کشور، بخشی است که معمولا به وسیله واسطه ها انجام می شود و این واسطه ها هستند که بیشترین نفع را از تولیدات روستاییان می برند و بنابراین ارزشی که کالای تولید شده باید برای خود تولید کننده داشته باشد را ندارد.

هدایتی همچنین گفت: این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی است تا در قالب تعاونی یا تشکل های خوشه ای، ترتیبی داده شود که نفع و سود حاصل از تولیدات روستاییان به خود آنها برسد نه به واسطه ها؛ متاسفانه در حال حاضر آنهایی که هیچ نقش مستقیمی در تولید ندارند بیشترین سود و بهره را از دسترنج روستاییان می برند و فردی که خودش تولید کننده است کمترین سود و استفاده را می برد.

وی ادامه داد: به همین خاطر هنگامی که سود محصول تولیدی برای تولید کننده کفایت نکرده و نتواند پاسخگوی هزینه های زندگیش باشد، به مهاجرت به سمت شهرها و انجام کارهایی که به شکل خدماتی هستند، تمایل پیدا کرده و با مهاجرت به شهرها مشکلات حاصل از این پدیده بوجود می آید..

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: