جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 مهر 1396     
مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران
ساماندهی خانوارهای کم بضاعت در مسکن های موقت

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛مدیر کل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به کمک‌های شهرداری به افراد مجرد و متاهل بی خانمان گفت: بیش از 70 درصد از افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند معتاد هستند.

 

رضا قدیمی با بیان اینکه شهرداری تهران برای کمک به افراد بی خانمان تهران اقدامات و برنامه های متعددی را در دستور کار دارد، گفت: 18 مددسرا در سراسر مناطق 22 گانه تهران وجود دارد که به افراد بی خانمان خدمات متعددی را ارایه می دهند.

وی افزود: ورود به این مددسراها به صورت داوطلبانه بوده و برای جذب افرادی که در این اماکن حضور پیدا می کنند گشت و نیرو اعزام نمی شود، بلکه این افراد با مراجعه به گشت ها و یا  مددسراها، از خدمات این مراکز بهره مند می شوند.

قدیمی خاطرنشان کرد: خدمات مددسراها شامل یک وعده غذای گرم، استحمام، معاینات پزشکی، آرایشگاه و مشاوره های انگیزشی است. مددکارهایی که در این مراکز حضور دارند، مشاوره هایی را با این افراد انجام می دهند و آنها را ترغیب به ادامه حیاتی سالم می کنند زیرا متاسفانه درصد بالایی از افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند معتاد هستند.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد از افرادی که به مددسراها مراجعه می کنند معتاد هستند و به دلایل و مشکلات مختلفی که در حوزه اعتیاد و آسیب های اجتماعی داشتند، از خانواده هایشان طرد شدند، تعدادی دیگر از این افراد نیز از مسافران شهرستان های مختلف هستند که جایی برای سکونت ندارند یا برخی دیگر دچار شکست های اقتصادی و شغلی شده و سرگردان هستند.

مدیر کل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: همه این افراد از عصر تا صبح فردا در مددسراها حضور پیدا می کنند و پس از صرف صبحانه خارج می شوند. در این مراکز از طریق مصاحبه های انفرادی، سخنرانی های انگیزشی و جلسات روان شناسی و رفتار شناسی که شب ها قبل از خواب و صبح ها پیش از رفتن انجام می شود، افراد به بازگشت به زندگی بدون مواد مخدر، ترک اعتیاد و زندگی سالم ترغیب می شوند.

قدیمی با بیان اینکه  با کمک وزارت بهداشت، در این مددسراها پایگاه های MMT و DIC دایر شده است، افزود: در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی  یکی از بزرگترین خدماتی که به این افراد بی خانمان و معتاد انجام می شود، سخنرانی های انگیزشی است که متعاقب این امر ما شاهد کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی و بزه در این افراد هستیم.

وی ضمن بیان اینکه شهرداری تهران برای ساماندهی افراد بی خانمانی که متاهل هستند نیز اقداماتی را صورت داده است، گفت: برخی از افراد بی خانمان تهران، خانواده هایی هستند که صاحب خانه بوده اما در فصل نقل و انتقالات (مانند اوایل پاییز و اواخر تابستان که معمولا مردم خانه هایشان را تعویض می کنند و موعد اجاره هایشان سر می آید)، به هر دلیلی خانه هایشان را از دست داده اند.

مدیر کل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: در زمان های گذشته این افراد در خیابان‌ها چادر می زدند اما بر اساس «طرح اسکان» که ما برای این افراد در نظر گرفته ایم، این خانواده های بی خانمان از طریق مناطق شناسایی شده و به ما معرفی می شوند؛ ما نیز از طریق موسسات خیریه ای که با ما همکاری دارند و غیر انتفاعی هستند  وتنها وظیفه ساماندهی این افراد را داشته و هزینه هایشان را نیز از ما دریافت می کنند، برای این افراد منازلی را فراهم کرده تا آن ها به مدت 3 الی 6 ماه در این خانه ها ساکن شده و سر و سامان پیدا کنند.

وی هم چنین در پایان تصریح کرد: افرادی که دارای خانواده بوده اما به هر دلیلی خانه خود را از دست داده اند، بی خانمان و سرگردان نمی مانند تا مجبور به چادر زدن در خیابان ها و پارک ها شوند؛ معمولا در طول سال تعداد 50 تا 60 خانواده داریم که در این خانه ها سکونت پیدا می کنند تا تعیین تکلیف شوند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: