جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 شهريور 1396     
مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران:
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران:

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: کودکان کار شرایط اجتماعی متفاوتی نسبت به کودکان خیابانی دارند از این رو نوع مواجهه با این افراد نیز باید تفاوت‌های اساسی داشته باشد، کودکان کار بسته به نوع شخصیت و کاری که انجام می‌دهند بیشتر از کودکان خیابانی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

 

رضا قدیمی مدیر عامل این سازمان در نشست ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺑﻴﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﺪﻣﺎﺕ اﺟﺘﻤﺎعی شهرداری تهران ﻣﺪﻳﺮاﻥ بهزیستی و شورای شهر و فرمانداری تهران که به میزبانی بهزیستی در مرکز یاسر برگزار شد با بیان اینکه متاسفانه تکدی گری یک ناهنجاری اجتماعی است گفت: دید و نوع برخورد را با متکدﻳﺎﻥ ﺣﺮﻓﻪ ای در مقایسه با ﻛﻮﺩﻛﺎنی ﻛﻪ اﺯ ﺳﺮ ﻧﺎﭼﺎﺭی ﻛﺎﺭ می کنند باید ﺟﺪا ﻛﻨﻴﻢ، کودکان کار به یک معنا حساس‌تر هستند و این حساسیت آنهاست که تعهد اجتماعی تک‌تک افراد اجتماع در قبال آنها را باید دربر داشته باشد.

قدیمی با گریز به برخی آمارهای ارائه شده در خصوص تکدی گری افزود: ﺁﻣﺎﺭ ﺩاﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮخی ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎ ﻛﺎملا ﺧﺎلی شده و افراد این روستاها ﺑﻪ ﺗﻬﺮاﻥ نقل مکان داشته و ﺳﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﺭاه ﻫﺎ ﻛﺎﺭ میکنند.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با متذکر شدن اینکه نباید این کودکان کار را با کودکان متکدی یکی دانست گفت: اين كودكان دارای روحيه خاصی هستند و با اينكه به شيوه‌ای غير مستقيم تكدی گری می‌كنند اما نمی توان همان برخوردی را كه با متكديان می‌شود را با اين گروه لحاظ كرد.

وی اعلام کرد: طبق بررسی و تحقیقات محققان و کارشناسان که نشان می دهد برای كاهش كودكان كار می‌بايست به جای جمع آوری اجباری، آنها را جذب نمود و خانواده‌های آنان را ملاك طرح‌ها و برنامه‌ها قرار داد تا بتوان نتایج بهتری گرفت.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برای کمک به ساماندهی و حل مشکلات در حوزه آسیب های اجتماعی بخصوص در بخش کودکان همواره تلاش مستمری را شهرداری داشته است تصریح کرد: 16 خودروی ﻭﻥ ﺑﺮای ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭی ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ اﺧﺘﺼﺎﺹ داده شده است و 18 ﻣﺮﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯشی ﻫﻢ ﺑﺮای اﻳﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ توسط سازمان آماده شده است.

وی همچنین از کمک و همکاری به شیوه های مختلف به سازمانهای مردم نهاد برای کمک به این حوزه خبر داد و گفت: 17 ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭا ﺷﻬﺮﺩاﺭی ﺭاﻳﮕﺎﻥ ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭ سازمانهای مردم نهاد قرار داده تا 3000 ﻛﻮﺩﻙ حمایت شوند و 3 ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺮای ﻣﺎﺩﺭ و ﻛﻮﺩﻙ ﻛﻪ ﺷﻬﺮﺩاﺭی ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻬﺰیستی ﻗﺮاﺭ داده ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﺎﻣﻼ ﺭاﻳﮕﺎﻥ است تا بتواند به وظیفه خود به بهترین شکل و بالاتر از تکالیف خود عمل کند.

قدیمی در بخشی از سخنان خود با اعلام اینکه بر اساس قانون شهرداری تنها مسئولیت جمع آوری متکدیان بزرگسال را دارد و ساماندهی متکدیان کودک بر عهده بهزیستی و نیازمند اخذ دستور قضایی است متذکر شد: در معابر شهر کمتر می‌توان متکدی بزرگسال را به نسبت کودکان مشاهده کرد اما از آنجایی که قانون در جمع آوری متکدیان کودک خلأ دارد و سرکرده‌های باندهای تکدی گری نیز این موضوع را می‌دانند، نسبت به جذب کودکان برای گدایی اقدام کرده‌اند که باید در این خصوص هم تصمیم گیری مناسبی و فعالیتی مستمر و جدی صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه کمک شهرداری به سایر سازمان‌ها فراتر از قانون است تصریح کرد: شهرداری در هر جلسه که بهزیستی برای بهبود اوضاع درخواستی داشته باشد آن را اجابت می‌کند، اما معتقدیم اگرهر دستگاهی سلسله وار به وظایف خود عمل کند هیچ مشکلی در مورد ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در کل کشور نداریم.

وی افزود: رابطه ی زنجیره ای بین بخش های مختلف باعث میشود که اگر بخشی فعالیت و وظیفه خود را به نحو مناسبی انجام ندهد نتیجه ی خوبی هم نخواهیم گرفت و در آخر شاهد یک نتیجه نامطلوب و به دور از هدف خواهیم بود.

ﻓﺮﻣﺎﻧﺪاﺭ تهران اﺯ ﺗﺸﻜﻞﻫﺎی ﻏﻴﺮ ﺩﻭلتی و سازمانهای مردم نهاد برای کمک به جمع آوری این کودکان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی باید شرایطی فراهم آورد که تعدادی نماینده به همراه چند دستگاه خودروی ون برای جذب و جمع آوری کودکان کار حضور داشته باشد.

عیسی فرهادی با تشریح اینکه ﻛﻮﺩﻛﺎنی ﻛﻪ ﺑﺮای اﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺟﺬﺏ می شوند، سازمان بهزیستی ﻣﻮﻇﻒ است ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ اﺛﺒﺎﺕ ﺷﺪﻥ ﺧﺎﻧﻮاده شان، ﺁﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﻪ خانواده تحویل دهد افزود: به دنبال سرپرستی این کودکان نبوده و نخواهیم بود و باید به راه حلی که بتوان به جمع خانواده برگردد طبق قانون اقدام شود.

وی درباره نحوه رسیدگی به وضعیت کودکان کار گفت: مسئولیت مستقیم رسیدگی به وضعیت کود

کان کار با سازمان بهزیستی است که طبق قانون ارگان‌هایی همچون شهرداری و نیروی انتظامی باید همکاری لازم را انجام دهند.

فرهادی بر اینکه به بندهای مصوب آئین نامه سامان دهی کودکان کار و خیابان اشاره کرد و افزود: در این آئین نامه به مواردی نظیر شناسایی کودکان کار و خیابانی، جذب و پذیرش آن‌ها، به کارگیری روش‌های توانمندسازی، برقراری امنیت و تعیین تکلیف و ضعیت کودکان خیابانی بزهکار اشاره شده است.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید از تلاش های داوطلبانه ی سازمان های مردم نهاد غافل بود و باید این سازمانها رو تشویق کرد و مشوق تلاش های آنان شد گفت: خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد حمایتی نیز باید با روش‌های مبتنی بر اصول توانمند سازی و دوری از حمایت‌های مادی صرف، تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات آموزشی و توانمند سازی این کودکان و خانواده آن‌ها گذاشته تا از این طریق مشکلات اقتصادی و نیازهای معیشتی این افراد مرتفع شود.

نژاد بهرام که در سابقه خود اولین معاون فرماندار زن هم بوده است فرهنگ سازی در بین شهروندان در رابطه با نحوه برخورد با این کودکان را حائز اهمیت دانست و گفت: فرهنگ سازی در بین شهروندان در رابطه با نحوه برخورد با کودکان خیابانی بسیار مثمر ثمر خواهد بود، شهروندان باید بدانند که حمایت مادی از این کودکان نه تنها کمکی به بهبود وضعیت آن‌ها نخواهد کرد بلکه باعث تشویق به ادامه این روش و سبک زندگی خواهد شد.

وی با بيان اينكه گره گشای مسئله كودكان كار، تنها تشكل‌های غيردولتی هستند، بيان کرد: تشكل‌های غيردولتی به لحاظ ماهيت مردمی و غير رسمی كه دارند، بيشتر مورد اعتماد اين كودكان قرار می گيرند و به راحتی جذب می‌شوند.

معاون دفتر آسيب های اجتماعی سازمان بهزیستی هم با بیان این مطلب که ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻛﺎﺭ 20درصد ﻛﺎﻫﺶ خواهد داشت گفت: ﺩﺭ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﭘﻮﻝ ﺑﺮای ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﻜﻞ ﻫﺴﺘﻴﻢ.

ارجمندی افزود: ﺑﺮای ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯی ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ 10 ﻣﻴﻠﻴﺎﺭد تومان اﺧﺘﺼﺎﺹ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ امسال 15 ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ هم اﺿﺎﻓﻪ شده ﻛﻪ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ می شود ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﻮﺩﻙ 1 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ 900 میانگین خواهد بود که بسیار کم است.

وی به فعالیت غیرقانونی دختربچه هایی با سنین بسیار پایین اشاره داشت و گفت: ﻭﺯاﺭﺕ ﻛﺎﺭ باید پیگیر این موضوع باشد و نباید زمینه رشد آن فراهم آید.

معاون دفتر آسيب های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: مسئولان وزارت کار هم احساس نگرانی از این شرایط می‌کنند و معتقدند که کودکان کار باید ساماندهی و جمع آوری شوند آن هم در شرایطی که والدین آنها مراقبت‌های لازم را نمی کنند و این کودکان بدون دفاع در جامعه مورد تعدی قرار می گیرند.

وی خواستار راه اندازی طرحی به نام طرح دوستدار کودک داد و اظهار داشت: باید به این کودکان کمک کنیم و نباید به این موضوع دستوری نگاه کنیم و نگاهی قهری داشته باشیم.

همچنین پیش از برگزاری نشست مشترک بازدیدی از مجموعه مرکز یاسر که در خیابان فدائیان اسلام واقع است صورت گرفت و مدیران ضمن شنیدن مشکلات حاضرین در این مرکز از نزدیک شرایط مرکز را مشاهده کردند و تعدادی از مدیران سازمان های مردم نهاد هم به بیان نظرات خود در این بازدید پرداخته و ضمن درمیان گذاشتن مشکلات خود نقاط ضعف و قوت مراکز را یادآور شدند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: