جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 شهريور 1396     
لاهوتی:
رقابت شهرها برای تبدیل شدن به مناطق آزاد، خطرناک است

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز؛نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، رقابت بین شهرها برای تبدیل شدن به مناطق آزاد را خطرناک دانست و تصریح کرد: منطقه آزاد باید تعداد محدودی باشند.

 مهندس مهرداد لاهوتی مناطق آزاد را دارای مزیت برشمرد و گفت: اگر بتوانیم مناطق آزاد کشور را ساماندهی کنیم می تواند مزیت و حسن برای کشور باشد. مناطق آزاد، جایی است که باید حوزه ورود گردشگران در این مناطق زیاد و برای ورودشان محدودیتی نباشد و ما از ورود گرشگران می توانیم ارز وارد کشور کنیم و این از دیگر مزیت های مناطق آزاد است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در عین حال بیان داشت: اگر به مناطق آزاد توجه نشد می تواند برای کشور آسیب زا باشد. منطقه آزاد به این معنا نیست که ما واردات داشته باشیم و این منطقه واسطه ای برای ورود کالاهایی که نمی توانیم وارد کنیم، متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد در کشور ما این نقش را دارند و این آسیب و ضربه زدن به پیکره تولید کشور است.

وی ادامه داد: مناطق آزاد در کشور نه بجهت خلاءهای قانونی بلکه به جهت عدم نظارت درست دستگاه های نظارتی و مجلس آسیب زا هستند.

لاهوتی به فلسفه مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد یعنی ما بخشی از کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد در این مناطق تولید کنیم و از همان سرزمین محدودی که برایش تعریف کردیم، بتوانیم صادرات داشته باشیم. بنابراین در مناطق آزاد باید صادرات بیشتر از واردات باشد. متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست و حدودا ۹۰ درصد واردات و ده درصد صادرات است.

وی به یکی از مشکلات مناطق آزاد اشاره کرد و بیان داشت: دبیرخانه مناطق آزاد کشور زیر نظر شخص رئیس جمهور بود و اگر تذکر یا سوالی می کردیم باید از شخص رئیس جمهور می کردیم اما با وجود اینکه سوال از رئیس جمهور امری عادی است ولی متاسفانه کش و قوس و بلواهای سیاسی در کشور ایجاد می شود.

وی افزود: در قانون برنامه ششم این خلا را حذف کردیم و مناطق دبیرخانه مناطق آزاد کشور را زیر نظر وزارت امور و اقتصاد دارایی کشور قرار دادیم و در اینجا نظارت ما بیشتر می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، رقابت در بین شهرها برای تبدیل شدن به مناطق آزاد را خطرناک دانست و تصریح کرد: اگر اینگونه باشد همه نمایندگان تمایل دارند منطقه آزاد داشته باشند. در حالیکه منطقه آزاد باید تعداد محدودی باشد و از گسترش آن پرهیز کنیم.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد داد: به جای افزایش تعداد مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی، گردشگری و اهداف دیگری که هر استان و شهر می تواند داشته باشد، اضافه کنیم. مناطق ویژه اقتصادی با معافیت هایی که دارند عدالت سرمایه گذاری را بیشتر کند و از مطالبه بیشتر تعداد مناطق آزاد جلوگیری نماید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: