جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 28 مرداد 1396     
در مراسم نامگذاری بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی؛
روحیه سازندگی و مجاهدت از مشخصات بارز آیت الله هاشمی بود

به گزارش تهرانی نیوز؛قالیباف گفت: در 16 سالی که از نزدیک با آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سازندگی، کار، تلاش و میدان جنگ آشنا بودم، روحیه سازندگی و مجاهدت از مشخصات بارز ایشان بود.

 دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران عصر روز گذشته طی سخنانی در مراسم نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی که در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، ابراز داشت: این نامگذاری ها برای یادآوری، حفظ سرمایه های ملی و شخصیت های مذهبی ما صورت می گیرد؛  از اینکه در این روزهای پایانی شورای چهارم توفیق حاصل شد تا نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گیرد، خداوند بزرگ را شاکرم.

 

وی در ادامه با اشاره به سابقه دیریه مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی، عنوان داشت: انصافا هر کجایی از تاریخ انقلاب را نگاه کنیم، رد پایی از این بزرگ مرد عزیز را می بینیم. البته شاید در روزهای مبارزه من در مشهد بیش از 15 سال سن نداشتم اما یک سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی بود که من با نام آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهدای بزرگواری مثل شهید هاشمی نژاد، کامیاب و مجموعه علما و مبارزان آشنا شدم.

شهردار تهران تاکید کرد: من چندین سال با نام آیت الله هاشمی آشنا بودم اما هیچ وقت ایشان را از نزدیک ندیده بودم اما در دوران دفاع مقدس این توفیق حاصل شد که بسیار نزدیک در صحنه مجاهدت و مبارزه با ایشان آشنا شدم. در آن برهه  ماهی یک بار و گاهی اوقات هر هفته ایشان مرتب در میدان جنگ می آمدند و از نزدیک با هم ارتباط داشتیم؛ انصافا نقش ایشان در دوران دفاع مقدس نیز نقش بسیار برجسته ای بود و من از آن روز با روحیه مبارزه، تیز هوشی، مدیریت و دقت ایشان آشنا شدم.

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور، تصریح کرد: امروز سالروز ورود مجاهدانی است که دورانی را در اسارت به سر بردند و در این میان باز هم نقش آیت الله هاشمی را در نامه نگاری ها که با صدام صورت گرفت و منجر به آزادسازی بخشی از کشور، انعقاد قرارداد و ورود آزادگان به کشور شد را می بینیم.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: در آن برهه من در کرمانشاه و مرز قصرشیرین توفیق خدمت داشتم و جزو اولین نفراتی بودم که در این سطح توانستم در مرز عراق و نقطه تبادل مرزی برای ورود آزادگان به کشور حضور پیدا کنم. من آن موقع در ستاد نیروی زمینی و غرب کشور مسئولیت داشتم و وقتی به آنجا رفتیم ، جمعی از عزیزان دولتی و فردی از طرف سازمان ملل برای ورود آزادگان آمده بودند. ما در مرحله اول مذاکره کردیم و توافق کردیم که اتوبوس ها چه مسیری را طی کرده و چه افرادی حضور پیدا کنند.

وی گفت: در مرحله اول گفتند از این به بعد کسی نمی تواند بیاید، نماینده سازمان ملل من را با لباس نظامی دیده بود و وقتی به اتوبوس اولی نگاه می کرد، دید من در اتوبوس هستم. بعد از آن قرار شد در هر اتوبوس یک راننده و یک کمک راننده بیشتر نباشد. من در همان اتوبوس اول شدم کمک راننده و در رکاب ماشین ایستادم. بعد از آن نماینده سازمان ملل گفت در هر اتوبوس تنها یک نفر بیاید و بقیه را پیاده کنند. من بلافاصله به راننده اتوبوس گفتم پیاده شو و نشستم پشت اتوبوس. من می خواستم بروم که دقیقا بدانم ورود آزادگان از آن طرف مرز در چه سطحی انجام می شود چرا که اولین تبادل خیلی مهم بود و آقای هاشمی مرتب از تهران پیگیری می کردند.

قالیباف یادآور شد: آقای هاشمی تمام این لحظات تا ورود اولین گروه آزادگان به کشور را پیگیری می کردند تا کار با دقت، درست و با سرعت صورت گیرد چرا که شرایط خاصی وجود داشت و با توجه به جنگ کویت، مسایل زیادی برای سلامت آزادگان وجود داشت که باید دقت می شد.

وی خاطر نشان ساخت: بعد از آن توفیق داشتم که پس از پایان جنگ، در بازسازی مناطق جنگی فعالیت می کردم. آقای هاشمی نیز از مجلس آمده بودند و در دولت مسئولیت اجرایی داشتند از این رو در آن دوره هم توفیق داشتم در کل هشت سالی که ایشان در ریاست جمهوی بودند، در بازسازی مناطق جنگی خدمت می کردم و ایشان هم با حساسیت بازسازی مناطق جنگی را دنبال می کردند. 

قالیباف با بیان اینکه «کمتر جایی در سازندگی، صنعت، کشاورزی و ... را می توان یافت که آثاری از مدیریت و تصمیمات آیت الله هاشمی رفسنجانی مشاهده نشود» ، ابراز داشت: در همین شهر تهران نیز زمانی که می خواستیم تونل توحید را اجرا کنیم به مرحله ای رسیدیم که دو سوم تونل اجرا شده بود و فضاهای سیاسی زیادی وجود داشت که چرا تونل توحید را می سازید؟ یک روز آقای هاشمی من را صدا کردند و به من گفتند از شورای انقلاب به بعد و حتی در دهه هفتاد یکی از موضوعاتی که دنبال می کردیم آن بود که ترافیک این نقطه از تهران را حل کنیم. حالا که شجاعانه تصمیم گرفتید تونل را بسازید، تحت تاثیر فشارها قرار نگیرید و محکم بایستید تا این کار را انجام دهید.

شهردار تهران ابراز داشت: زمانی که فشارها زیاد شد، آیت الله هاشمی یک روز من را صدا زدند و گفتند که می خواهم تونل توحید را از نزدیک ببینم. در آن زمان به خاطر شرایط کارگاهی مقداری پیاده روی در کارگاه سخت بود اما ایشان آمدند و من هم در خدمت ایشان به صورت پیاده از تونل بازدید کردیم.

وی افزود: من از قدیم شاهد بودم هر زمانی که آیت الله هاشمی به هر پروژه ای می آمد، خستگی از تن او در می رفت؛ در این سال ها من در بیش از 100 پروژه در اقصی نقاط کشور با ایشان حضور داشتم. در تونل توحید نیز  هر چه جلوتر رفتیم، نشاط ایشان بیشتر شد. حتی آن روز ایشان با آقای اربکان از ترکیه ملاقات داشت اما به همراهان خود گفتند این کار مهم تر است. به دوستان همراه گفت آقای اربکان را از دفتر بیاورند تا ملاقات را به بوستان گفت و گو منتقل کنیم و من بتوانم تا آخر تونل توحید را ببینم. در ادامه نیز هر چه جلوتر رفت ایشان نشاط بیشتری پیدا کرد.

شهردار تهران افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در راه به من گفتند آقای قالیباف این کار را تمام کن و به جوسازی ها گوش نده چرا که این کار می ماند و آن حرف ها می رود. در 16 سالی که از نزدیک با ایشان در عرصه سازندگی، کار، تلاش و مجاهدت در میدان جنگ آشنا بودم، این روحیه سازندگی و مجاهدت از مشخصات بارز ایشان بود.

قالیباف در ادامه یادآور شد: من از نزدیک خدمت ایشان کار و تلاش کردم، در عرصه سیاسی نیز همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند آیت الله هاشمی از استوانه های سیاسی این کشور هستند؛ امیدوارم همه ما قدرشناس باشیم.

وی در پایان با اشاره به دستنوشته آیت الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد: ایشان فرمودند من یک روستا زاده هستم و هم خدمت کردم هم خطا. من هم در شهر تهران خدمت کردم و خطا؛ انشالله  خدمت برای آخرت ما باشد که در پیشگاه خداوند دست خالی نرویم و امیدواریم مردم نیز خطاهای ما را به بزرگواری خودشان ببخشند و عزیزان دیگر آن خطاها را تکرار نکنند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: