جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 مرداد 1396     
تهیه اطلس جامع محیط زیستی برای پایتخت

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص اقدامات این ستاد توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: طی سال‌های اخیر برای اولین بار در این مدت منطقه 21 موفق به اخذ گواهینامه Emas شد و در حوزه انرژی تجدید پذیر نیز اقدامات موثری صورت گرفت.

 

محمدمهدی گلمکانی با بیان اینکه مرکز مدیریت محیط زیست از سال 84 تا کنون ایجاد شده و ساختار رسمی پیدا کرده است، گفت: در این مرکز در حوزه های مختلف مثل پایش آلاینده ها در بخش آب، خاک، هوا و ... اقدامات موثر صورت گرفته است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش‌های چندین ساله سبب شد تا یک اطلس جامع برای محیط زیست تمام مناطق پایتخت تهیه شود که این اطلس کل شاخص‌های محیط زیست را در خود جای داده است.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست را بحث مدیریت انرژی دانست و عنوان کرد: در حوزه انرژی تجدید پذیر نیز اقداماتی انجام شده و آب گرمکن‌های خورشیدی در مناطق عمومی و پارک‌ها، چراغ‌های خورشیدی در سطح معابر و احداث نیروگاه‌های خورشیدی ماحصل این اقدامات است.

گلمکانی بحث دیگر را بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها دانست و گفت: بهینه سازی در مصرف انرژی را از ساختمان‌های شهرداری شروع کردیم و در 500 ساختمان نیز بحث اصلاح مصرف انرژی انجام شد.

وی ادامه داد: در حوزه رعایت چارچوب‌های محیط زیستی نیز در کل مناطق تهران و هفت سازمان وابسته به شهرداری اقداماتی نیز صورت گرفت که منجر به اخذ گواهینامه ایزو 14001 شد.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: برای اولین بار در این مدت منطقه 21 موفق به اخذ گواهینامه Emas شد.

گلمکانی ارزیابی پروژه‌های کلان مطابق مصوبه شورای شهر و ارزیابی و تهیه پیوست‌های محیط زیستی را از دیگر اقدامات مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری برشمرد و گفت: در این مدت تلاش بر این بود که مردم را به مشارکت با محیط زیست دعوت کنیم که نتیجه این کوشش‌ها به ایجاد کانون های محیط زیستی منجر شد.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اذعان داشت: اکنون بیش از 18 هزار نفر عضو کانون های محیط زیست شده اند و در محلات 354گانه شهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تلاش اعضا در راستای تحقق شهری "تازه" است که کلمه "تازه" برگرفته از تنوع زیستی، آب سالم و انرژی پاک و زمین و هوای پاک است.

گلمکانی در خصوص فعالیت این کانون ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: کانون های محیط زیست آموزش‌های مربوطه را در حوزه های تنوع زیستی و ... ارائه می‌دهند و درحال حاضر کارگاه‌هایی را با همکاری دستگاه‌های تخصصی پیش‌بینی کرده و دستور کار قرار داده اند.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه طرح «مام» یا مدیریت انرژی محلی را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و عنوان کرد: درحال حاضر طرح «مام» را در دستور کار قرار داده ایم که با همکاری سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران انجام شده است.

وی در ادامه انتظارات مرکز مدیریت محیط زیست تهران از منتخبان پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران را مطرح کرد و گفت: از شورای شهر انتظار داریم تا یک شهری با مولفه‌های محیط زیستی داشته باشیم و توسعه پایدار در آن شکل گیرد.

گلمکانی افزود: توسعه پایدار یک شهر نیازمند سه اصل است و اصل اول آن تقویت همکاری بین بخشی است، جذب مشارکت معنی‌دار مردم اصل دوم است و در آخر نیز باید بستر استفاده از تکنولوژی‌های نوین فراهم شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: