جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 آذر 1393     
موانع تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

تسنیم: نیویورک تایمز درباره مذاکرات هسته‌ای در مقاله‌ای مدعی شد که طرف ایرانی با هیچ طرح و پیشنهاد جدیدی وارد مذاکرات نشده و از آنجا‌ که جان کری نمی‌توانست حالتی را بپذیرد که ایران دارای توانایی ساخت سلاح هسته‌ای باشد، در ‌‌نهایت توافق مورد نظر انجام نشد.

این مذاکرات به حدی جدی بود که به گفته یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود برای اولین بار لحن صدای وزرای خارجه آمریکا و ایران در جریان گفتگوها از حد معمول بالاتر رفت.

نیویورک تایمز با توجه به روابط کاری میان ظریف و کری و تلاش این دو برای حل مسئله هسته‌ای ایران اعلام کرد درصورتیکه این مذاکرات تنها بر عهده تیم‌های حاضر در وین (بدون نیاز به مشورت با مقامات داخلی دو طرف) سپرده می‌شد احتمال دستیابی به توافق وجود داشت.

موقعیت کری با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای و تقویت این شایعه که اوباما رئیس‌جمهوری ضعیف است، به خطر افتاد. تهدید کنگره به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و اعمال فشار اسرائیل نیز از موانعی بود که تیم آمریکا با آن مواجه بود.

دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 آغاز شده بود، پایان یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود توافق "برنامه مشترک اقدام" را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران یعنی در مجموع 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: