جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 آذر 1393     
مترو تهران در توسعه خطوط در رتبه دوم جهان قرار دارد

به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) در بخش توسعه خطوط در حال ساخت به رتبه دوم جهان صعود كرد.

همزمان با ركوردشكني شركت مترو تهران در پيشبرد عمليات حفاري و ساخت تونل و ايستگاه در 6 پروژه (4 پروژه داخل شهر و 2 پروژه خطوط اقماري) به طول حدود 200 كيلومتر و فاصله زياد جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه با ديگر كشورها از نظر دارا بودن خطوط مترو و خطوط در حال ساخت و جايگاه مهم كشورمان در ميان كشورهاي دارنده سيستم حمل و نقل مترو، معاونت تحقيقات فني شركت مترو به استناد آمارها و اطلاعات اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی(UITP ) گزارشي مقايسه اي تهيه كرده كه به شرح زير منتشر مي شود.

در حال حاضر 149 كشور دنیا با طول خط 4 هزار و 900 كيلومتر و جابجایی روزانه 151 میلیون مسافر در روز دارای سیستم حمل و نقل مترو هستند كه از این تعداد 50 شهر در منطقه آسیای جنوب شرقی و استرالیا روزانه رقمي حدود 71 میلیون مسافر را جابجا مي كنند.

كشورهاي مشترك المنافع (اتحاد جماهير شوروي سابق ) با 16 شهر دارای مترو به طول 760 كیلومتر،روزانه 16 میلیون مسافر را از طريق خطوط موجود مترو جابجا مي كند.منطقه خاورمیانه و كشور ایران مجموعاً 7 شهر دارای سیستم مترو با مسافت 300 كیلومتر و جابجایی روزانه 7 میلیون مسافر هستند كه سهم ایران از این میزان 3 شهرو روزانه بيش از 3 میلیون مسافر با 190 كیلومتر خط است.سهم اروپا نیز از اين سيستم با 45 شهر داراي خط مترو و با 2 هزار و 800 كیلومتر طول خط جابجايي روزانه 31 میلیون مسافر است.

در آمریكای لاتین هم با 16 شهر و 800 كیلومتر طول خط،مترو سهمی در حدود جابجایی روزانه 15 میلیون مسافر را به خود اختصاص مي دهد.آمریكای شمالی نیز با 15 شهر و طول خط یك هزار و 500 كیلومتر،روزانه یازده میلیون نفر از شهروندان را از طريق خطوط مترو جابجا مي كند.

در شرايطي كه متوسط جابجایی مسافر در شهرهای دارای سیستم مترو در دنیا حدود یك میلیون و یكصد هزار نفر در روز است، مترو تهران با جابجایی روزانه افزون بر 3 میلیون سفر 3 برابر متوسط جهانی در اين زمينه كارايي دارد.

بر اساس اين گزارش در حال حاضر 523 خط مترو در دنیا با طول 4 هزار و 900 كيلومتر و تعداد 8 هزار و 981 ایستگاه وجود دارد كه سالانه حدود 47 ميليارد مسافر را جابجا مي كند.اين در حالي است كه مترو ایران(بالاخص مترو تهران) از نظر خطوط در حال بهره برداری در رتبه بندی جهانی در رتبه پانزدهم قرار دارد.

از جهت طول خطوط در حال ساخت منتهي به دوره زماني كوتاه مدت جهت بهره برداري نيز مترو تهران در رتبه دو با حدود 22 كیلومتر خط در حال ساخت و آماده بهره برداري در كوتاه مدت شامل بخش شمالی خط سه و خط فرودگاه مهرآباد واقع شده است.

همچنين مترو تهران در رتبه بندی پایتخت های دنیا و از جهت تعداد خطوط رتبه نهم،از نظر تعداد ایستگاهها در جایگاه یازدهم ، از حيث تعداد جابجایی روزانه مسافر در پله نهم و از نظر جابجایی سالانه مسافر و مسافر به كیلومتر در رتبه هشتم دنيا قرار دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: