جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 آذر 1393     
طرح تفکیک زباله، اولویت اول خدمات شهری منطقه 18

به گزارش گروه مناطق 22 گانه شهرداری نیوز ،کارگاه آموزشی بهینه سازی طرح تفکیک زباله درمنطقه 18باحضور وحید نوروزی شهردار منطقه،حسین جعفری، قائم مقام سازمان مدیریت پسماندشهرداری تهران، دبیران شورایاری محلات و کارکنان بخش های مرتبط با بحث مدیریت پسماند برگزار تا درباره جزئیات اجرای موفق این طرح به بحث و گفت وگو بپردازند.

وحید نوروزی شهردار منطقه اجرای موفق طرح تفکیک زباله در مبدا را برای شهر تهران بسیار مهم خواند و گفت:درحال حاضر مدیریت شهری بر دو اصل اساسی و حیاتی تأکید می ورزد، اصلاح الگوی رفتار ترافیکی شهروندان و مدیریت بازیافت و پسماند، چرا که معتقدیم اگرتغییر و تحول مثبت دراین دو حوزه صورت بگیرد با جهشی بزرگ و یک ارتقای فرهنگی مناسب روبرو خواهیم شد.

شهردار منطقه 18با اشاره به شعار آسمان آبی و زمین پاک که از سوی حوزه خدمات شهری شهرداری تهران مطرح شده اظهار داشت:بحث بازیافت یک موضوع حاکمیتی و جبری نیست که با یک دستور العمل و یا حکم اجرایی شود. همین طور این طرحی نیست که بگوییم می توانیم با صرف بودجه بیشتر و خرید تجهیزات روز دنیا آن را پیش ببریم. بلکه این یک طرح کاملا مردمی و مشارکتی است. به همین دلیل همه ما که در این جلسه حضور داریم باید دست به دست هم دهیم و بتوانیم این موضوع را در میان شهروندان منطقه مان نهادینه کنیم.

نوروزی از کاهش تولید زباله و افزایش میزان تفکیک آن در مبدا طی ماه های گذشته اظهار خرسندی کرد و گفت: با تلاش های همکاران مان توانسته ایم نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای در بخش مدیریت پسماند و تفکیک زباله درمبدأداشته باشیم. اما این را باید بدانیم که تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه افزود: همین جا اعلام می کنم که مدیریت شهری در منطقه 18 به صورت تمام قد پای این طرح خواهد ایستاد و اولویت اول ما باید طرح بزرگ تفکیک زباله در مبدا و مدیریت پسماند باشد. به گونه ای که هیچ پروژه ای را بر این موضوع اولویت ندهیم و به دنبال تحقق آن در همه محله های منطقه 18 باشیم. از آنجا که بنده هم تحصیلات و تجربه مرتبط با مسائل محیط زیست شهری دارم تاکید می کنم که بحث تفکیک زباله در مبدا می تواند سرمنشا بسیاری از تغییرات در سطح شهر تهران باشد. امیدوارم منطقه18بتواندبه خوبی مجری این طرح باشد و از این حیث، جزو مناطق شاخص و برتر شهر تهران قرار بگیرد.

حسین جعفری قائم مقام مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران سخنران بعدی این جلسه آموزشی بود.

او در ابتدای صحبت هایش به دیدار مدیران شهرداری واعضای شورای اسلامی شهر تهران بامقام معظم رهبری اشاره کرد وگفت:مقام معظم رهبری در همان دیدارازمدیران شهری درخواست کردند تا به بحث تمیزی و آراستگی شهری توجه ویژه ای شود.دکترقالیباف هم درهمان جلسه به ایشان قول دادکه شهرتهران ازاین جهت الگوی دیگر کلانشهرهای کشورمان خواهدشد.

وی اولین راهبرد در محیط زیست شهری را ارتقای نظافت شهری باتفکیک زباله و تقلیل پسماند خواند و خاطرنشان کرد:ما باید سه محور اصلی رادرهمه طرح هایمان در نظر بگیریم تابتوانیم موفق شویم. نخست اصلاح الگوی مصرف یااصلاح الگوی خرید، دوم تقلیل پسماند وسپس تفکیک پسماند.تجربه نشان داده است که مصرف کننده می تواند تولیدکننده را وادار کند که محصولاتی را که او نیازداردتولید کند. اگر این اتفاق بیافتد روزانه بخش قابل توجهی از تولید زباله در شهری مثل تهران کاهش پیدا می کند.

جعفری در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص تولید زباله های تردرشهر تهران اشاره کرد و گفت:هم اکنون روزانه 1000تن سبزیجات درشهرتهران مصرف می شودکه بیش از60درصدآن راضایعات وپسماند تشکیل می دهد. اگر خریداریا همان مصرف کننده سراغ خرید سبزی های پاک کرده وآماده برود یعنی 600 تن از میزان زباله های شهر تهران کاسته خواهد شد.ضمن اینکه اجرایی شدن چنین طرح هایی می تواند اشتغالزایی و هدفمند ساختن بودجه های شهری رادرپی داشته باشد.اماباورودآن 600 تن زباله مابامعضل بزرگ دیگری با عنوان شیرابه مواجه می شویم که مضرات بسیاری برای محیط زیست شهری به همراه خواهد داشت. وظیفه مااین است که با برگزاری کلاس های آموزشی و ایجاد گفتمان میان شهروندان آنها را راغب کنیم تا به سمت مصرف کالاهایی بروند که پسماند کمتری داشته باشند.

قائم مقام سازمان مدیریت پسماندشهرداری تهران، هدف اصلی را کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله در مبدا خواند و اظهار داشت:شهرداری تهران سالیانه حدود 350 میلیارد تومان بابت جمع آوری و دفع زباله هزینه صرف می کند. اگرمابااجرای این طرح بتوانیم تنها 30درصدازحجم زباله ها را کاهش دهیم و فرهنگ تفکیک زباله در مبدا را در میان شهروندان جابیاندازیم قدم بزرگی در کاهش هزینه های شهری و ارتقای فرهنگ صحیح شهرنشینی برداشته ایم. ماامیدواریم که دراجرای این طرح بتوانیم گفتمان اصلاح الگوی مصرف و کاهش تولید زباله را به گفتمان غالب مردمی تبدیل کنیم و همگی نیز در این امر مشارکت داشته باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: