جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 آذر 1393     
برنامه راهبردی نیاز کشاورزی

 «خدابخش داودی‌نصر» با حضور در  منطقه ایلام، با بیان اینکه رییس سازمان جهادکشاورزی استان در چند روز گذشته درگفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های استان به خوبی برخی چالش‌ها و مشکلات‌را بیان کرده، اما نقدهایی بر آن وارد است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد رییس سازمان چیزی از قلم نینداخته باشد و از الگوی کشت و تناوب گرفته تا راندمان آبیاری و بهره‌وری و تولید محصول سالم و صنایع تبدیلی و تکمیلی و محتوای کلی کشاورزی را تشریح کرده است.

مدیر سابق هماهنگی ترویج کشاورزی استان ادامه داد: آنچه در این مصاحبه بیان شده در مصاحبه‌های افراد مختلف در ادوار گوناگون آمده است، نکته این است که هدفگذاری‌های مطرح شده باید قابل دسترسی باشند و به عملیاتی شدن آنها به خوبی توجه شود. اینکه در عرصه کشاورزی استعداد و ظرفیت استان بالا و غنی است، بر هیچکس حتی غیرکارشناسان پوشیده نیست، اما سوال اینجاست نه تنها از آن‌ها استفاده نشده، بلکه در جاهایی چون عرصه جنگل ‌که باید آن را بستر حیات و مادر سایر زیر بخش‌های کشاورزی دانست، سیر قهقرایی داشته‌ایم و از 600 هزار هکتار در چند دهه اخیر به 350 هزار هکتار آن‌هم با کیفیت پایین رسیده است.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان ایلام با طرح این سوال که آیا نباید مدیران قبلی از خودشان بپرسند که با این وضعیت چگونه باید به پیشرفت در عرصه دیگر زیربخش‌های کشاورزی خوش‌بین بود؟ تصریح کرد: افزایش تولید تا سه برابر تولید فعلی در 4 سال آینده از طریق افزایش سطح زیرکشت آبی از 73هزار هکتار به 190 هزار هکتار ‌یعنی چیزی حدود 2.6 برابر با اعتبار مورد نیاز10 هزار میلیارد ریال بحث بسیار زیبا و جالبی است.

داودی‌نصر تاکید کرد: گسترش سطح باغات از 6 هزار هکتار به 12 هزار هکتار به میزان دو برابر ‌شاید در نگاه اول رقم چندان بالایی نباشد، اما آیا به پیشینه موضوع که الآن ما در چه وضعیتی از نظر میزان مشارکت مردم، استفاده درست از آب، تولید در واحد سطح و... در سطح باغات هستیم، فکر کرده‌ایم؟‌ آیا ما می‌توانیم با نگاه به وضعیت موجود اعتبارات در سال‌های 92 و 93 به حدود 2500 میلیارد ریال ‌در سال دسترسی پیدا کنیم؟

وی با بیان اینکه سطح اراضی برخوردار از آبیاری نوین (بارانی‌، قطره‌ای و ...) در حال حاضر 29 درصد میزان اراضی آبی است، تصریح کرد: نکته اینجاست که آیا ما در شرایط فعلی از سرمایه‌گذاری‌های موجود درست استفاده کرده‌ایم که می‌خواهیم سراغ سرمایه‌گذاری جدید برویم‌؟ آیا این است ‌مفهوم بهره‌ورری که در مصاحبه رییس ‌محترم سازمان جهادکشاورزی استان بر آن به درستی تاکید شده است. نمی‌گویم نباید سطح اراضی مجهز به آبیاری نوین را افزایش داد، بلکه اولًاً باید در کنار مطالعات فنی به مطالعات اجتماعی، اقتصادی و مزیت‌های نسبی توجه شود، ثانیاً از‌ نقش مروجین و کارشناسان پرتوان ترویج که در سطح سازمان کم نیستند و گمنامند، غافل نمانیم.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان ایلام ادامه داد: در ارتباط با مکانیزاسیون درست است که ماشین‌آلات مستهلک باید جایگزین شوند و از نظر کمیت آنها را نیز افزایش دهیم، ولی آیا کل مطلب این است یا اینکه با هماهنگی بخش‌های اجرایی و با محوریت ترویج بر موضوع نگهداری صحیح و بکارگیری مطلوب ماشین‌آلات از طریق آموزش کاربردی نیز تاکید شود.

داودی‌نصر تصریح کرد: خشکسالی برای ما تهدید نیست، بلکه یک پدیده طبیعی است، پس باید به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد و برای آن برنامه داشت نه اینکه در سال‌های پرباران و ترسالی‌، مدیریت خودمان را در افزایش تولید موثر بدانیم و در سال‌های خشکسالی فرافکنی کرده و تقصیر را بر گردن شرایط جوی بیندازیم.

وی با طرح این سوال که مگر خلاصه کلام اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری‌ چیست؟ ادامه داد: انتظار داشتم در این مصاحبه اقتصاد مقاومتی محور و معیار باشد.

مدیر سابق هماهنگی ترویج کشاورزی ایلام با تاکید بر اینکه آیا در درون سازمان به نسبت بین اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی(تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) که به عنوان یکی از شاخص‌های عمده پیشرفت اقتصادی است، تاکنون کوچکترین توجهی شده است و‌ با اشاره به ‌بحث ‌اعلام آمادگی ‌سازمان ‌برای واگذاری اراضی به فارغ‌التحصیلان کشاورزی ‌گفت: مگر تاکنون به چند نفر و در کجا و به چه میزان زمین در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حذف پیچ‌وخم‌های اداری به کارشناسان واگذار شده است؟ و با این کار چه مقدار از حجم فشار به دولت برای استخدام اداری(غیرمولد) کاسته‌ایم.

این کارشناس‌ارشد کشاورزی تاکید کرد: تا زمانی که رویکرد مدیران به جنگل‌ها و مراتع اصلاح نشود وضعیت تخریب شاید بیشتر هم بشود. مردم باید جنگل‌ها را از آن خود بدانند و به آن احساس مالکیت داشته باشند و این زمانی است که احساس کنند جنگل‌ها برای آنها سودمند است و نکته دیگر اینکه خشکیدگی ناشی از خشکسالی، گردوغبار و ... فقط بخش کوچکی از مشکلات جنگل‌های استان است و تاثیر منفی مدیریت نامتناسب و نامتوازن در این زمینه را نباید از نظر دور داشت.

داودی‌نصر گفت: در عرصه دام و طیوربرای پیشرفت بیشتر و بهتر البته در درون یک فرآیند هنوز جای زیاد داریم‌.

‌وی با بیان اینکه تحقیقات و آموزش به عنوان مبانی بخش کشاورزی ‌به ویژه از زاویه کاربردی متاسفانه شدیدا مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند، ‌گفت‌: مدیران بخش کشاورزی باید بدانند چیدن هر برنامه‌ای با عنوان ‌مقاومت اقتصادی ‌به چرخش دیدگاه مدیران از وضع موجود ‌و ‌هماهنگی ‌بین واحدهای درون سازمانی یعنی بخش‌های اجرایی، ترویج، آموزش و تحقیقات ‌بستگی دارد که متاسفانه از این نظر در وضعیت مطلوبی نیستیم ‌و به نظر می‌رسد برای آن نیز برنامه‌ای وجود نداشته باشد‌.

داودی‌نصری با تاکید بر هماهنگی‌های بین‌بخشی در سطح وزارتخانه‌هایی مانند نیرو و بهداشت، ادامه داد: راه‌اندازی کشاورزی آبی متوجه وزارت کشاورزی است، در صورتی که آبش را وزارت نیرو تامین می‌کند.

مدیرسابق ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه در پروژه‌های کشاورزی نظارت‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر شود، تصریح کرد: مدیرانی متصدی کارها شوند که خارج از وقت اداری از جان و وقت و حتی آنجا که لازم باشد، از آبروی ‌خود مایه بگذارند و معنای جهاد هم چیزی جز این نیست.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: