جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 آذر 1393     
چربی‌ها را از برنامه غذایی حذف نکنید

فرید اردیخانی در منطقه کرمانشاه، استفاده از چربی‌ها و روغن‌ها را در برنامه غذایی افراد ضروری دانست و اظهار کرد: از نظر اصول تغذیه‌ای و با توجه به هرم‌های غذایی استاندارد اجازه حذف کامل چربی‌ها و روغن‌ها را از برنامه غذایی نداریم و باید مقادیری از آن‌ها حتما در برنامه غذایی روزانه افراد وجود داشته باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه، برنامه غذایی صحیح را حاوی تمامی گروه‌های غذایی دانست و با تاکید بر اهمیت و نقش چربی‌ها در بدن، افزود: چربی‌ها و روغن‌ها در ترکیباتی مثل انواع مغزها، گوشت‌ها، ترکیباتی مثل تخم‌مرغ، لبنیات و... با درصدهای مختلف وجود دارند.

اردیخانی در مورد روغن مورد استفاده در طبخ غذاها نیز گفت: به طور کلی استفاده از روغن در طبخ غذا به صورت سرخ کردنی یا هر صورت دیگری مورد تاکید نیست و به جرات می‌توان گفت روغن خوب نداریم.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه روغن خوب از نظر ارزش تغذیه‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: مصرف روغن‌ها در برنامه غذایی چه به صورت سرخ کردنی‌ یا به هر صورت دیگری باید محدود شود.

وی گفت: به هبچ عنوان نباید از روغن‌های پخت و پز به منظور سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد و برای سرخ کردن مواد غذایی حتما باید از روغن سرخ کردنی استفاده شود.

اردیخانی با بیان اینکه در گذشته درصد زیادی از مردم از روغن‌های جامد خوراکی استفاده می‌کردند، افزود: هنوز هم شاهد استفاده برخی از شهروندان از این روغن‌های جامد هستیم و این در حالیست که استفاده از روغن‌های جامد از نظر تغذیه‌ای ‌به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی‌شود.

اردیخانی افزود: روغن‌های جامد موجود در بازار همان روغن‌های مایع گیاهی هستند که با فرآیند "هیدروژناسیون" به حالت جامد در آمده‌اند و مصرف این نوع از روغن‌ها به دلیل وجود اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب با زنجیره طولانی اشباع توصیه نمی‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس به صورت طبیعی در روغن‌ها وجود ندارند، اظهار کرد: این اسیدهای چرب در صنعت تبدیل روغن مایع به جامد تولید می‌شوند و سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازند.

وی افزود: این نوع از اسیدهای چرب به طور مستقیم با بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط هستند، به طوری‌که به ازای هر دو درصد افزایش میزان این نوع از اسیدهای چرب در برنامه غذایی افراد احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی به میزان 25 درصد افزایش می‌یابد.

اردیخانی افزود: اسیدهای چرب با زنجیره طولانی ارتباط مستقیمی با تشکیل پلاک در داخل عروق و انسداد عروق خونی دارند، ضمن اینکه مصرف آن‌ها در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی در ارتباط است.

به گفته این کارشناس تغذیه، اسیدهای چرب اشباع با زنجیره طولانی در روغن های دیگری مثل روغن حیوانی(محلی)، انواع پیه، دمبه و چربی‌های احشایی و در کله پاچه و دل و جگر به مقادیر زیاد وجود دارند، لذا مصرف اینگونه مواد در برنامه غذایی افراد توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف نیز باید از مقادیر بسیار کم آن‌ها استفاده شود.

اردیخانی با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس در روغن های محلی به میزان بسیار کمی وجود دارد و شاید میزان آن در این نوع از روغن‌ها به کمتر از دو درصد برسد، اظهار کرد: این در حالیست که این نوع از روغن‌ها به دلیل وجود اسیدهای چرب با زنجیره بلند منع مصرف دارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: