جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 آذر 1393     
عربستان درپی پیچیده ترکردن پرونده ایران

باشگاه خبرنگاران: گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که عربستان سعودی به علل متعدد سعی در پیچیده ساختن پرونده هسته‌ای ایران دارد.

به گزارش المیادین، گزارشگر این شبکه گزارش داد که عربستان به دنبال پیچیده تر کردن پرونده هسته ای ایران است.

"سلام العبیدی" گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد به نظر می رسد "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان در مذاکراتش با همتای روس خود سرگی لاوروف خسته شده باشد. این مساله به خاطر سفر طولانی سعود الفیصل و دشواری پرونده هایی بود که میان وزرای خارجه عربستان و روسیه مطرح شد.

سعود الفیصل گفت: در پیش روی ما مسائل مهمی قرار دارد. بحران هایی که زمان زیادی به طول انجامیده و باعث ریخته شدن خون های بسیاری شده است. ما امیدواریم که راه حل هایی برای پایان دادن به این بحران ها و برقراری ثبات در منطقه ایجاد شود.

خستگی در چهره سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان  نمایان بود و این مساله باعث شد که وی از شرکت در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پوزش بطلبد. اما این به آن معنا نبود که مذاکرات میان دو طرف پر محتوا نبود. بر این اساس رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به تنهایی در صدد روشن ساختن آنچه در سالن مذاکرات گذشته بود، بر آمد.

در روسیه مقامات این کشور می دانند که عربستان به علل متعدد در پیچیده ساختن پرونده هسته ای ایران می کوشد. دلایلی که مربوط به نقش و منافع کشورها در منطقه است.

"ولادیمیر یوسییف" رئیس بخش قفقاز در پژوهشگاه کشورهای مستقل گفت:" میان ایران و عربستان رقابتی منطقه ای بر سر به دست گیری رهبری منطقه وجود دارد در این شرایط عربستان از هر شرایطی برای تضعیف ایران بهره می گیرد و همین مساله باعث می شود تا هرگونه دستیابی به توافق هسته ای واقعی در زمینه پرونده هسته ای ایران دشوار شود."

در مذاکرات لاوروف و فیصل مساله فعال سازی توافقنامه ژنو برای حل و فصل بحران سوریه نیز مطرح شد. مساله کاهش شدید قیمت نفت و خطر تروریسم برای کشورهای منطقه و ثبات منطقه نیز مطرح شد.

پایتخت روسیه بار دیگر به قبله سران کشورهای عربی تبدیل شده است. از "معاذ الخطیب " گرفته تا سعود الفیصل به مسکو می آیند و در آینده نیز قرار است "ولید المعلم" به مسکو سفر کند. به نظر می رسد که غرب در کنار گذاشتن روسیه از امور منطقه شکست خورده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: