جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 آبان 1393     
بازیکنان گلزن فوتبال رابشناسید!

ایسنا: محققان نسبت عرض به ارتفاع صورت (FHWR) - فاصله بین استخوان‌های گونه تقسیم بر فاصله بین ابرو و لب فوقانی - حدود 1000 بازیکن از 32 کشور را که در جام جهانی 2010 شرکت داشتند، بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند بازیکنان خط میانی که در پست دفاع و حمله بازی می‌کنند و فورواردها که خط دفاعی را رهبری می‌کنند و FWHR بالاتری داشتند، بیشتر احتمال داشت روی بازیکنان حریف مرتکب خطا شوند.


 
همچنین فورواردهایی که FWHR بالاتری داشتند، بیشتر احتمال داشت که همکاری تیمی داشته باشند یا گل بزنند.

«کیت ولکر»، محقق دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کلرادو بودلر گفت: تاکنون چگونگی ارتباط نسبت عرض به ارتفاع صورت با عملکرد بازیکنان فوتبال سراسر جهان مشخص نبود. مولفه FWHR فاصله بین استخوان‌های گونه تقسیم بر فاصله بین ابرو و لب فوقانی است.

بررسی‌های پیشین نشان داده بودند FWHR بالا با رفتار خشونت‌آمیزتر و هر دو نتایج مثبت و منفی مرتبط بود. به طور مثال، FWHR بالا با رفتار غیراجتماعی‌تر و غیراخلاقی‌تر و همچنین موفقیت بیشتر در میان مدیران اجرایی و روسای آمریکایی بود. با این حال، این بررسی‌ها در یافتن ارتباط بین FWHR و رفتار خشن در تعدادی از جمعیت‌ها ناکام بود.

بررسی جدید این بحث را پررنگ‌تر می‌کند که FWHR با خشونت مرتبط است. «ولکر» و همکارانش بازیکن‌های جام‌ جهانی 2010 را به دلیل کیفیت و کمیت داده‌های در دسترس بررسی کردند.

دانشمندان چندین ایده درباره چگونگی ارتباط FWHR با خشونت ارائه دادند. یک احتمال این است که چنین مولفه‌ای با ترشح تستوسترون مرتبط باشد. تستوسترون در طول سن بلوغ می‌تواند بر بسیاری از ویژگی‌های جسمانی مانند تراکم استخوان، رشد عضله و شکل جمجمه اثر بگذارد.

جزئیات این پژوهش در نشریه Adaptive Human Behavior and Physiology قابل‌مشاهده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: