جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 آبان 1393     
مساحت دریاچه ارومیه 2 برابر شد

مهر: رحیم میدانی در جمع خبرنگاران از افزایش 53 درصدی بارش در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون به طور میانگین 37 میلیمتر بارش داشتیم که 61 درصد افزایش نشان می دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهارداشت: همچنین در حوضه های آبی حساس مانند دریاچه ارومیه نیز با 105 میلیمتر بارش داشتیم که نشان دهنده 144 درصد افزایش بارش نسبت به درازمدت است. به همین دلیل سطح دریاچه ارومیه در این فاصله 32 سانتیمتر بالا آمده است.

میدانی ادامه داد: در عکس های ماهواره ای مساحت دریاچه دو برابر افزایش یافته و با وجود اینکه هنوز نقشه توپوگرافی این دریاچه را نداریم برآورد می شود از ابتدای مهرماه 500 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده باشد.

وی افزود: وضع حوضه های آبریز حساس دیگر از جمله حوضه آبریز زاینده رود نیز مشابه ارومیه بوده است. میدانی درباره اجرای طرح باروری ابرها بیان داشت: با توجه به اینکه بارش ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری مناسب بوده به باروری ابرها نیاز نداشته ایم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا باروری ابرها را از اولویت های وزارت نیرو برای افزایش بارش اعلام کرد و افزود: با توجه به تاکید وزیر نیرو این آمادگی وجود دارد که با افزایش هواپیما و توسعه ایستگاه های زمینی و راداری در مواقع ضروری با اجرای طرح باروری ابرها کاهش بارش در کشور جبران شود.

میدانی ادامه داد: کارشناسان ما که جبهه های بارش زا را در کشور رصد می کنند اعلام کرده اند که از اول مهرماه جبهه های بارشی خوبی در کشور داشتیم و با توجه به بارش طبیعی در کشور به باروری ابر نیازی احساس نشد.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع آب در کشور در قالب اجرای طرح نظام تخصیص آب در حوضه های آبریز در اولویت وزارت نیرو است. با اجرای طرح نظام تخصیص آب به ویژه در حوضه های آبی مشترک با چند استان، وزارت نیرو می تواند منابع آبی را بهتر مدیریت کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود را از الگوهای موفق در اجرای نظام تخصیص آب اعلام کرد و گفت: نشست این شورا در حوضه های آبریز دیگر نیز برگزار خواهد شد که از جمله آنها برگزاری شورای هماهنگی حوضه آبریز کرخه است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به آماده شدن طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی، اجرای این طرح را بسیار مهم و پیچیده و نیازمند همکاری قوای قضائیه، مقننه و دولت دانست و اظهارداشت: اگر این طرح به مرحله اجرا در آید سفره های آب زیرزمینی کشور در مدت 20 سال احیا خواهد شد.

وی تخصیص منابع مالی را از نیازهای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی اعلام کرد و افزود: در لایحه بودجه سال 94 سقف اعتبارات برای اجرای این طرح 600 میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به سال 93 شش برابر شده است.

میدانی اظهارداشت: براساس این طرح تا پایان برنامه ششم از مصرف 11 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی در کشور کاسته می شود که حدود 50 درصد آن برای تثبیت اوضاع و بقیه برای رساندن سفره های زیرزمینی به حالت ایستایی گذشته خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های آب در کشور ضروری است گفت: چون قیمت سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر از قیمت فروش آب در کشور است، وزارت نیرو مجبور است آب را به صورت تضمینی خریداری کند و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد که تفاوت خرید تضمینی آب نیز در بودجه سال 94 به 500 میلیارد تومان یعنی 5 برابر امسال رسیده و با 10 برابر این رقم وزارت نیرو می تواند سرمایه بخش خصوصی را برای اجرای طرح های آب جذب کند.

معاون وزیر نیرو افزود: امسال هزار و 71 میلیارد تومان برای اجرای 8 طرح آبی با سرمایه گذاران بخش خصوصی قرارداد منعقد شده و طرح های این وزارتخانه به ارزش 7 هزار میلیارد تومان آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

میدانی تامین آب شرب روستاها را از دغدغه های وزارت نیرو دانست و گفت: سال آینده نیز اعتبار آب روستایی به دو برابر یعنی 400 میلیارد تومان افزایش می یابد، اما برای سرعت دادن به اجرای طرح های آب روستایی به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در سال 94 نیازمند هستیم.

وی تصریح کرد: متناسب با میزان منابع آبی 6 هزار و 300 روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شود که نگران کننده است و امیدواریم برای آبرسانی به روستاها منابع ویژه دریافت کنیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: