جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 آبان 1393     
برقراری ارتباط میان حكمراني شهري و ظرفيت هاي جمعي به منظور توسعه شهرها

به گزارش شهرداری نیوز،شهر دهلی طی روزهای جمعه و شنبه میزبان جمع کثیری از مدیران شهری، فرمانداران، سياستگذاران، دانشگاهيان، برنامه‌ريزان، معماران و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا بود تا به تبادل نظر و گفت وگو پیرامون حکمرانی آینده شهری بپردازند.

عصر شهري يك برنامه بين‏ المللي كند و كاو در پويايي اجتماعي، فضايي، زيست‏ محيطي، اقتصادي و سياسي شهرهاست. ساختار اين برنامه به طور مشترك توسط شهرهاي LSE در دانشكده اقتصاد و علوم سياسي لندن و انجمن آلفرد هراوسن ( وابسته به بانک دویچه آلمان) و مجمع بين‏المللي دويچه بانك سازماندهي شده است و متشكل از يك كنفرانس سالانه، انتشارات و تدابير تحقيقاتي است.

فعاليت هاي عصر شهري تا کنون در نيويورك، شانگهاي، لندن، مكزيكوسيتي، ژوهانسبورگ، برلين، مومبايي، سائوپولو، استانبول، شيكاگو، هنگ‏كنگ و ريودوژانيرو به وقوع پيوسته است.

اولين كنفرانس هاي عصر شهري روي شهرهاي خاصي تمركز داشت اما در سال هاي اخير كنفرانس ها روي موضوعاتي از قبيل تغييرات شهري كلان مقياس (ريو 2013)، تغييرات فناورانه در شهرها (لندن 2012) و رابطه بين شهرها و بهداشت (هنگ‏كنگ 2012) تمركز دارد.

هدفي كه تا کنون در طي اين كنفرانس ها دنبال شده است عبارتند از تمركز بر روي شهرها و شهرنشيني، تاكيد بر ارتباط بين پويايي فضايي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي در شهرها و گرد هم آوردن يك گروه بين‏المللي و بين رشته‏اي از شركت‏كنندگان بخش هاي سياست، مديريت شهري، دانشگاه، تجارت، جامعه مدني، هنر و رسانه.

نگاهی به مهم ترین محورهای کنفرانس عصر شهرنشینی

از آنجا كه هند به مقطعي بحراني از مسير توسعه خود وارد مي‏شود و به يك طرح ابتكاري بزرگ به نام "100 شهر هوشمند" مبادرت مي‏ورزد، شهرهاي آن اماكني كليدي براي تكامل، هماوري و ايجاد فرصت است. كنفرانس حكمراني آينده شهري با مشاركت انستيتو ملي امور شهري، 350 شركت كننده منتخب از هندوستان و ساير نقاط جهان را براي بحث در مورد شرايطي كه تصميم‏گيري مشاركتي، موثر، پاسخگو و آينده مدار را براي شهرها تسهيل كند گرد هم آورده است.

اين كنفرانس فرصتي را براي تعامل شهرداران جهان، كارشناسان و ساير رهبران فراهم آورد تا ديدگاه هندوستان را براي آينده شهري تعيين كنند و بينش‏هايي را بر اساس تجارب ساير شهرها و كشورها كسب كنند.

اين كنفرانس به ارتباط بين حكمراني شهري و ظرفيت هاي جمعي براي شكل دادن به توسعه آتي شهر ها می پردازد و هدف از آن پيشبرد بحث در مورد نحوه حكمرانی بهتر شهرها و شهروندان و همچنین تضمين دسترسي بيشتر به مشاغل، زيرساخت ها، خدمات، حقوق و تعامل است.

همچنین اين كنفرانس دو روزه با ارایه آموزه‏هايي براي آشنايي شهرها با تجارب يكديگر، رويكردي بين‏المللي و مقايسه‏اي اتخاذ کرد؛ اين كار از طريق تجزيه و تحليل نحوه حكمراني و تصميم‏گيري در سياست هاي مرتبط يعني رشد پايدار، زيرساخت ابتكاري و شمول اجتماعي صورت مي‏گيرد.

در جریان کنفرانس دهلی چه گذشت؟

در نخستین روز کنفرانس بین المللی مدیریت شهری که با عنوان «عصر شهرنشینی» در شهر دهلی برگزار شد، مدیر دوچه بانک آلمان به خوش آمدگویی به میهمانان بین المللی پرداخت و در ادامه «کاریاگ کال هوین» مدیر دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن به ایراد سخنرانی پیرامون حکمرانی آینده جوامع شهری پرداخت.

همچنین «جرج کلارک» وزير امور شهرهای دولت بريتانيا نیز از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود.

در یکی از پنل های این کنفرانس موضوع شكل دادن آينده شهرها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که طی آن «ريكي برودت» مدير شهرهاي LSE مدیریت پنل را بر عهده داشت و «جون کلاس» مدير اجرايي UN Habitat به همراه «ریچارد سنت» استاد جامعه شناسی LSE و NYU به ارایه سخنرانی پرداختند.

همچنین «اد گلاسر» استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد نیز پیرامون نهادهای شهری طرفدار عصر شهرنشینی سخنرانی کرد.

 

دکتر محمد باقر قالیباف نیز که به عنوان سخنران ویژه در این همایش حضور پیدا کرده بود، پیرامون یک دهه تجربه موفق مدیریت شهری پایتخت با عنوان «Tehran Governing» به سخنرانی پرداخت که مورد توجه و تقدیر دبیرکل و حاضران در اجلاس قرار گرفت.

پس از سخنرانی شهردار تهران پنل دولت شهری به ریاست «جاگان شاه» مدير انستيتو ملي امور شهري و توني تراورس آغاز به کار کرد که طی آن «سیواراما کریشانا» رئیس مرکز تحقیقات سیاست هند پیرامون مقیاس بندی مجدد حکومت و «جرالد فراگ» استاد حقوق دانشگاه هاروارد با عنوان «تصمیم گیری در مورد فرد تصمیم گیرنده» به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در یک میزگرد 30 دقیقه ای با حضور صاحب نظران، اساتید و برنامه ریزان شهری «میناکشی لخی» عضو پارلمان هندوستان، «کارلس کورآ» از طراحان بین المللی، «هیلمار ون لوجسکی» و «ولفگنگ اسچیمیت» به نمایندگی از انجمن شهرهای آلمان به پرسش و پاسخ به سوالات حاضران پرداختند.

موضوع نشست بعد از ظهر این همایش «حكمراني فراگير؛ سازمان و كاستي‏ ها» بود که این نشست به رياست مشترك «جو بيل» مدير آموزش و جامعه شوراي بريتانيا و «موكوليكا بانرجي» دانشيار انسان‏شناسي اجتماعي LSE برگزار شد.

در ادامه نیز «مایکل برکویتز» مدیرعامل بنیاد راکفلر با عنوان «مديريت انعطاف‏پذيري از طريق مشاركت» درباره برنامه 100 شهر انعطاف‏پذير به سخنرانی پرداخت. همچنین «جیمز اندرسون» مدیر برنامه های ابتکاری بلومبرگ نیز با عنوان «چالش شهردار» درباره ارایه نوآوری در حکمرانی شهری سخنرانی کرد.

در جریان روز دوم این همایش بین المللی نیز موضوعات «از حکمرانی تا برنامه ریزی» و همچنین «مدیریت تغییرات از سوی رهبران شهری» از سوی «فیلیپ رود» مدیر اجرایی شهرهای LSE لندن و «تونی تراورس» رئیس LSE ارایه شد.

همچنین «ساسیکا ساسن» استاد جامعه شناسی دانشگاه کلمبیا نیز به عنوان یکی از سخنرانان اصلی با عنوان «چه کسی مالک شهر است» به ارایه نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداخت.

علاوه بر این در نشست ها و پنل های بعد از ظهر روز دوم چهره هایی همچون «آنتوني ويليامز» شهردار واشنگتن دي سي از سال های 1999 تا 2007، «باباتوندا فشولا» فرماندار لاگوس، «انریکه پنالوسا» شهردار پیشین بوگاتو، «لنیگو دی لاسرنا» شهردار سانتاندر و رئيس فدراسيون شهرداري‏ ها و ايالات اسپانيا، «چرچینگ گه» اقتصاددان برتر چین و «آمیتاب کانت» وزير صنعت و رئيس شركت توسعه كوريدور صنعتي دهلي به سخنرانی پرداختند.

در ادامه «شانکار اگاروال» وزیر توسعه شهری هند، «جاگان شاه» مدیر انستیتو ملی امور شهری و «آنانیا روی» استاد برنامه‏ريزي شهري دانشگاه بركلي کالیفرنیا از دیگر سخنرانان شاخص همایش بین المللی مدیریت شهری بودند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: