جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 26 آذر 1392     
تحقیقات باید از انحصار دولت خارج شود

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی در ششمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری ( جایزه جهانی تهران) که در محل برج میلاد تهران برگزار شد،ضمن خیر مقدم به اساتید دانشگاه، پژوهشگران، دانشجویان، فعالان عرصه پژوهش و تحقیقات، ابراز داشت: از همه اندیشمندانی که کمک وهمراهی کردند تا شهر را با عدالت بیشتری به سمت پیشرفت پیش ببریم، تشکر می کنم.

 

 

وی گفت: در نشست شهرداران جهانی در ناپل، هنگامی که بیش از یکصد شهرداراز سراسر دنیا گرد یکدیگر جمع شده بودند، حدود 14 – 15 نفر فرصت سخنرانی داشتند و در این میان به هر نفر تنها دو دقیقه فرصت داده شد. از این رودر این نشست نیزسعی می کنم تا مطالب را به صورت اختصار بیان کنم.

 

 

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه «بدون شک هر اقدامی بدون پژوهش و هرتصمیم خلق الساعه ای محکوم به شکست و ناکامی است»، تصریح کرد: هر جامعه ودولتی که بخواهد مسیر پیشرفت و عدالت را طی کند، ناگزیر است که به مراکزجمعیتی و مرکز انسانی توجه داشته باشد؛ چرا که قدرت و معرفت و ثروت ومنزلت در این مراکز قرار دارد؛ از این جهت توجه به شهرها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است نه یک اولویت.

 

وی افزود: از طرف دیگر امروز مراکز جمعیتی و شهرهای ما نیز با چالش های بزرگی روبرو هستند و شاید امروز مهم ترین چالش های شهرها، یکی محیط زیست و دیگری توجه کمتر به کرامت انسانی و حرمت انسان ها در شهرها است. از این جهت است که برای اداره چنین مراکز تولید قدرت، معرفت، منزلت و ثروت نیازمند به یک پژوهش و تحقیق جدی و بستر سازی خوب برای تصمیم سازی هستیم.

 

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: یک پژوهش خوب نیازمند به اعتماد است واعتماد نیز جز با یک حرکت دو سویه امکان پذیرنیست تا بتوانیم با یک مشارکت معنی دار شهر خود را اداره کنیم. مخصوصا در حوزه پژوهش همه باید به این نکته توجه داشته باشیم.

 

دکتر قالیباف در ادامه یادآور شد: تنها از باب تاکید این موضوع را مطرح می کنم که امروز شتاب تغییرات در جامعه بسیار بالا است به همین جهت درحوزه تحقیقات، بیش از همه به کارهای میدانی نیازمندیم.

 

بعضی اوقات به دلیل آنکه در کارهای میدانی و تحقیقات میدانی عقب می مانیم، به دنبال آن هستیم که از دیگران استفاده کنیم اما چون از تجربه و تحقیقات دیگران بدون توجه به زمینه تحقیق و بدون بومی سازی تحقیق استفاده می کنیم، این مسئله ما را دچار مشکلاتی می کند.

 

وی تاکید کرد: در کنار اعتماد و حرکت دو سویه، نیازمند این هستیم که با تحقیقات نظام مند و روشمند و زمینه محور حرکت کنیم تا بتوانیم گره ای را باز کنیم؛در این میان آنچه که نیازمندیم از دیگران درس بگیریم این نیست که ازخروجی های آن ها استفاده کنیم چرا که این خروجی ها به درد ما نمی خورد،بلکه ما نیازمند آن هستیم که روش تولید علم و نظام مندی تولید علم را ازآن ها بیاموزم، در دنیا الگو بگیریم و دنبال کنیم؛ نه اینکه خروجی های آنها را در کاربست خودمان پیگیری کنیم.

 

دکتر قالیباف افزود: نکته دیگر آن است که اندیشمندان ما نباید به گونه ای پیش روند که تحقیقات و دانش آن ها صرفا موید مدیران و تایید کننده وتوجیه گر اقدامات مدیران و صاحب منصبان قدرت باشد. مخصوصا در جایی که دانش، در حوزه سیاست گذاری تولید دانش کرده و هدایت می کند، اگر درموقعیتی قرار بگیرد که بی چون و چرا در خدمت قدرت و قدرتمندان باشد جامعه را به سمت فساد و تباهی پیش می برد.

 

وی ادامه داد: راه مبارزه با این خطر نیز آن است که تحقیقات و تولید دانش را از انحصار دولت و دولت گرایی خارج کنیم و اجازه دهیم اندیشمندان،دانشگاه ها، مراکز علمی، انجمن های علمی و متخصصان به درستی به کار خود بپردازند و تحقیقات را انحصاری نکنیم.

 

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: امیدوارم که در این دوره مدیریتی جدید در شهرداری تهران توفیق داشته باشم که قلم های روان و منتقد شما همراه قدم های ما باشد و همه ما و شما دست به دست یکدیگر بدهیم تا بتوانیم فردایی روشن تر و بهتر را برای شهر، جامعه و کشور خود بسازیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: