جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 24 آبان 1393     
نتایج آماربرداری ترافیکی اوایل سال آینده اعلام می شود

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری  شهرداری نیوز،مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به طرح آمارگیری ترافیکی پایتخت با هدف شبيه‌سازي وضعيت حمل و نقل موجود در شهر و ارایه سیاست های گوناگون گفت: اجرای دقیق این طرح نیازمند همکاری و همراهی شهروندان با آمارگیران است.

محمدحسین نوروزی صبح امروز در جمع خبرنگار افزود: به دنبال افزايش مالكيت خودرو تا مرز 3ميليون دستگاه در دهه‌ اخير، تعداد سفرهاي سواره روزانه در شبكه معابر شهر تهران به مرز 18 ميليون سفر رسيده است. اين حجم از سفرها علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، مصرف نزديك به 11 ميليون ليتر بنزين و 4 ميليون ليتر نفت‌گاز در روز، موجب آلودگي محيط زيست و تهديد سلامت شهروندان شده است. لذا مدل سازی دقیق از وضعیت موجود ترافیکی شهر یکی از الزامات ترافیکی است .

وی با اشاره به اینکه مساله ترافیک در شهر تهران مانند كلاف پيچيده و سردرگمي است كه نیازمند ارائه راهكارهايي جهت تقليل يا رفع معضلات ناشي از آن است، گفت: این مهم نیز تنها بر پايه مطالعه و تحقيق ميسر می شود .

به گفته وی تهران با جمعيت ساکن حدود 8 ميليون نفر، پرجمعيت ترين کلانشهر ايران است كه با مشکلات عديده‌اي در سيستم حمل‌و‌نقل و ترافيك مواجه است، اما اینکه گفته می شود جمعیت شهر تهران در روز به واسطه ورود جمیعیتی از شهرهای اقماری کلانشهر تهران به 2 برابر می رسد، قطعا چنین نیست .

وی تصریح کرد :آمارگیری ها نشان می دهد 20 درصد از ترددهای شهر تهران به واسطه ورود از حاشیه کلانشهر تهران است.

وی با اشاره به اجرای ساخت مدل حمل و نقل فعاليت مبناي شهر تهران، براي نخستين بار در كشور اظهارکرد: هدف از اين مطالعه شبيه‌سازي وضعيت حمل و نقل موجود و پيش‌بيني نيازهاي حمل و نقلي با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي آينده و اثرسنجي اعمال سياست هاي گوناگون حمل و نقلي بر شهر و شهروندان است.

به گفته وی اين مطالعات ضمن ساخت و بهنگام‌سازي مدل‌هاي تقاضا و عرضه حمل و نقل همگاني و شخصي، بر اساس فعاليت هاي روزانه شهروندان، وضعيت آمد و شد شهري را در سال هاي آينده شبيه‌سازي مي‌كند. به اين ترتيب، مي‌توان به شاخص‌هايي مانند حجم تردد، زمان سفر، سرعت، مصرف سوخت، ميزان آلاينده‌هاي حاصل از تردد وسايل ‌نقليه مختلف در شبكه معابر، حجم مسافرين حمل و نقل همگاني در مسيرهاي مختلف و ميزان مسافرين سواره و پياده شده در هر ايستگاه، و در نهايت به الگوي سفرهاي روزانه شهر تهران در صورت اجراي گزينه‌هاي پيشنهادي سياستگذاران حمل ونقل شهري دست يافت.

 

نوروزی با اشاره به آغاز طرح آمارگیری حمل و نقل و ترافیک تهران از مهرماه گفت: بر این اساس طي 7 مرحله به گردآوري آمار و اطلاعات وسيع از سفرهاي روزانه شهروندان تهران مبادرت کرده ایم که اطلاعات بدست آمده در چندين مرحله مورد ارزيابي قرار گرفته‌ و در نهايت براي ساخت مدل‌هاي فعاليت مبناي حمل و نقل شهر تهران به کار گرفته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه امارگیری دروازه ای از 19 دروازه در 27 مهرماه و با حضور 3300 نفر آمار گیر صورت گرفته است، تصریح کرد: در آمارگيري دروازه‌اي اطلاعات مربوط به مسافران ورودي و خروجي از دروازه هاي شهر از طريق محورهاي منتهي به آن گردآوري شده است. اين اطلاعات به تفكيك انواع وسايل نقليه در ساعت هاي مختلف روز و هنگام عبور وسايل نقليه از ايستگاه هايي كه بر روي محورهاي ارتباطي منتهي به شهر تهران انتخاب شده‌اند، كسب شده است .

به گفته نوروزی در اين آمارگيري انواع وسايل نقليه عبوري و تعداد سرنشين آن ها شمارش شده و از آن ها پرسشگري محل مبدا و مقصد مسافران به عمل آمده که بر این اساس 7500 مسافر مورد آمار قرار گرفته اند .

وی تصریح کرد: همچنین اطلاعات جابجايي بار از وسائل نقليه باري نيز اخذ شده که بر این اساس وضعیت تردد بار در بزرگراه های آزادگان ، بسیج ، یاسینی ، بابایی به عنوان حلقه رصد مورد آمار گیری قرار گرفته است که 400 آمار بردار در 38 ایستگاه و طی 18 ساعت آمار و اطلاعات را جمع آوری کرده اند و 4500 وسیله باری مورد پرسش قرار گرفته اند .

وی در ادامه از آمارگيري پایانه ای مبدا-مقصد شهروندان تهران که غیرساکن شهر هستند خبر داد و گفت : به منظور تكميل اطلاعات مبدا- مقصد، آمارگيري پايانه ها از مبدا و مقصد مسافرين در فرودگاه، راه‌آهن، مترو کرج و پايانه‌هاي اتوبوس برون شهري گرفته که در این بخش نیز 2600 نفر- ساعت آمارگير در 11 پايانه شهر تهران حدود 15000 مسافر را مورد پرسش قرار دادند.

وی از همکاری قشر دانش آموز و معلم در این طرح آمارگیری خبر داد و گفت: آمارگيري مبدا-مقصد با هدف تشخيص الگوي سفرهاي خانواده‌هاي ساكن در شهر به تفكيك ناحيه‌هاي ترافيكي انجام مي شود که هدف اصلي از انجام اين آمارگيري دستيابي به اطلاعات مربوط به ويژگي‌هاي اقتصادي-اجتماعي، ويژگي‌هاي سفرهاي روزانه و ويژگي‌هاي سفرهاي مبدا تا مقصد ساكنين شهر تهران است.

نوروزی تصریح کرد: پرسش هایی مانند نقطه شروع و پايان سفر، هدف از سفر، نوع وسيله نقليه و زمان سفر، و نيز وسايل نقليه در مالكيت، وضعيت گواهينامه، شغل، جنسيت و سن افراد از جمله اطلاعات مورد پرسش در اين آمارگيري است که از طريق همكاري دانش‌آموزان و معلمان صورت می گيرد.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همچنین تاکید کرد: در مرحله اول که از 26 آبان ماه آغاز می شود، دانش‌آموزان مقطع اول ودوم دبيرستان (كلاس هفتم و هشتم) به عنوان آمارگير انتخاب شدند كه علاوه بر جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز در ارتباط با خانواده خود و سفرهاي روزانه آنها، اطلاعات را در ارتباط با يك خانواده همسايه محل سكونت خود جمع‌آوري خواهند کرد .

به گفته نوروزی روز 25 آبان ماه دانش آموزان توسط معلمين خود آموزش لازم را خواهند دید و مقرر است ساعت 8 شب و پس از انجام فعاليت هاي روزانه خانواده به منزل يك خانواده همسايه خود مراجعه نموده و اطلاعات سفرهاي آن خانواده ها را در پرسشنامه ها ثبت مي‌كنند. در اين مرحله 200 هزار خانوار تهراني با كمك 100 هزار دانش‌آموز مورد پرسشگري قرار مي‌گيرند.

نوروزی ادامه داد: مرحله دوم پرسشگري، با همكاري معلمان است كه در اين قسمت معلمان علاوه بر مشخصات اقتصادي اجتماعي، اطلاعات دقيق تري از فعاليت‌هاي روزانه خانواده همسايه محل سكونت خود به تفكيك نوع فعالیت، محل فعالیت و طريقه رسيدن به محل آن، و نیز زمان ورود و خروج به/از محل فعاليت به همراه محل تغيير وسيله و نيز وضعيت پاركينگ در مقصد را از آنها كسب خواهند کرد که جهت جمع‌آوري اطلاعات توسط معلمان، از يك نرم افزار طراحي شده از طريق تبلت استفاده مي شود. در اين مرحله با كمك 3000 معلم اطلاعات 12 هزار خانواده در سطح شهر تهران گردآوري مي‌شود.

وی با اشاره به انجام آمارگیری خطوط برش در سطح شهر تهران گفت : بيش از 300 ايستگاه در طول 4 بزرگراه اصلي همت ، چمران ، امام علی(ع) و بعثت به عنوان خطوط برش شهر تهران درنظر گرفته شده است كه طي 18 ساعت، در طول 4 روز و باحضور بيش از 1500 آمارگير، شمارش حجم و سرنشين در آن‌ها انجام خواهد شد.

نوروزی تاکید کرد : نتایج این آماربرداری اوایل سال آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید براینکه درصد خطا در این مدل بسیار کم است، گفت : تجربیات نشان داده در خصوص شبکه های اصلی حمل و نقلی برآورد مدل سازی شده 90 درصد پاسخگو بوده و درصد خطا در معابر محلی درجه 2 وجود دارد .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: