جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 23 آبان 1393     
ما آينده تهران را به صورت شهري جهاني ترسيم كرده‌ايم

به گزارش شهرداری نیوز ،شهردار تهران با اشاره به برخی چشم اندازهای پیش روی پایتخت گفت: ما آينده تهران را به صورت شهري جهاني ترسيم كرده‌ايم و آن را در آینده به مثابه شهر دانش و شهر فرهنگ می بینیم؛ شهري تاثيرگذار در تحولات جهاني كه مركز تعاملات، گفتگوها، آموزش‌ و تصميم‌گيري در سطوح مختلف محلي و بين‌المللي است و در آن مهمترين عنصر شهري، هويت و مهمترين كالا در شهر، توليدات فرهنگي خواهد بود.

 

 

محمد باقر قالیباف طی سخنانی در همایش بین المللی مدیریت شهری که در شهر دهلی هند برگزار شد، تصریح کرد: زماني كه 10 سال پيش مسئوليت شهرداري تهران را پذيرفتم، پايتخت ايران اوضاع نامطلوبي داشت و چالش‌هاي زيست ‌محيطي از جمله آلودگي هوا و نبود سيستم كارآمد مديريت پسماند از مسائل جدي پايتخت به شمار مي‌رفت. در آن زمان شهرداري تهران از شيوه مديريتي از هم‌گسيخته و ناهماهنگي رنج مي‌برد. شهرداري تنها به عنوان يك ارایه ‌دهنده خدمات شهري محسوب مي‌شد و تسلط ديدگاه‌هاي تمركزگرايانه، مديران شهري را از مشاركت معني‌ دار مردم در اداره امور شهري بازداشته بود.

 

وی افزود: در زمان آغاز به کار بنده در شهرداری تهران عدم وجود زيرساخت‌هاي كافي در کنار كمبود و توزيع نابرابر امكانات تفريحي- فرهنگي موجب بروز نارضايتي شهروندان شده بود و نبود رويكردي اجتماعي براي پاسخ به نيازهاي شهروندان كمبود اصلي شهر تهران به شمار می رفت.

قالیباف خاطر نشان ساخت: تحقيقات ما نشان می داد كه تهران نيازمند توسعه در زيرساخت ‌هاي فيزيكي و زيرساخت‌ هاي اجتماعي- فرهنگي است. از همين رو، تلاش‌ها به سمت تبديل تهران به شهري با سيستم حمل و نقل عمومي گسترده و بزرگراه ‌هاي قابل دسترس كه چهار گوشه شهر را به هم پيوند مي‌زنند، معطوف شد.

 

افزایش 3برابری خطوط مترو و5برابری تفکیک زباله از مبدا در تهران

 

وی گفت: برنامه ‌ريزان شهري ما به اصلاح تقاطع ‌ها و چهارراه‌ ها از طريق ساخت پل و تونل پرداختند و همچنين اصلاحاتي در نحوه مديريت حمل و نقل با توسعه اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) و سيستم تاكسيراني شهر انجام شد. همزمان، به منظور گسترش سيستم حمل و نقل سبز در تهران، متروي تهران از دو خط در سال 1384 با بيش از سه برابر افزايش به هفت خط در سال جاري افزايش پيدا كرد.

قالیباف به فعالیت های صورت گرفته به منظور گسترش فضاي سبز شهر شامل ايجاد پارك‌ ها و كمربند سبز تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در طول 10 سال شاهد بيش از 1680 هكتار افزايش مساحت فضاي سبز در شهر تهران بوده ایم. علاوه بر این سيستم يكپارچه‌ اي براي مديريت پسماندها با استفاده از امكانات جديد و نوآورانه تصفيه ايجاد شده و تفكيك زباله در مبدا نيز نسبت به سال 1384 پنج برابر افزايش يافته است.

به گفته شهردار تهران بودجه سالانه شهرداري تهران از 16 هزار ميليارد ريال در سال 84 با رشد 10 برابري به 160 هزار ميليارد ريال در سال 93 افزايش يافته است و اين افزايش از طريق ايجاد منابع درآمدزاي پايدار و ايجاد تنوع در منابع درآمدي شهردار تهران حاصل شده است که نتيجه اين تلاش ‌ها بهبود استاندارد هاي زندگي براي شهروندان بود.

 

حمایت شهرداری تهران از بیش از 7هزار کودک در برابر آسیب های اجتماعی

 

محمدباقرقالیباف با تاکید بر این موضوع که همچنان با چالش ‌هايي در مديريت تهران روبرو هستيم، ابراز داشت: این چالش ها براي ديگر شهرهاي مشابه در دنيا مسئله جديدي نيست؛ تحقيقات انجام ‌شده توسط مركز مطالعات و برنامه ‌ريزي شهر تهران نشان مي‌دهد مسائلي مانند فقر نسبي، كودكان كار، تكدي‌گري، اعتياد، افزايش حاشيه ‌نشيني، مهاجرت بيش از حد و بي‌ عدالتي اجتماعي از مشكلاتي هستند كه توجه خاصي را مي‌طلبند.

وی ادامه داد: شهرداري تهران موفق شده است كه بيش از هفت هزار كودك را از طريق جلب مشاركت نهادهاي غيردولتي حمايت از كودكان، آموزش داده و آنان را در برابر آسيب‌ هاي اجتماعي حمايت كند. در کنار این موضوع برنامه ‌هاي مشابهي نيز براي معتادان، كودكان فراري و همچنان افراد بي‌خانمان انجام گرفته و امکان دسترسي هزاران نفر از افراد به اسكان موقت و امكانات ترك اعتياد و بازپروري فراهم شده است.

 

توسعه شهري در صورتي سازنده است كه توسعه پايدار و دربرگيرنده تمامي شهروندان باشد

 

 قالیباف با بیان این که اعتقاد دارم مادامي كه پايداري در دستاوردهاي اجتماعي و فرهنگي حاصل نشود، شهرداري به رشد مطلوب خود نرسيده است، گفت: بنابراين در دوره دوم مسئوليتم، رويكرد خود را در سياستگذاري و مديريت شهري بر تمركززدايي و تفويض اختيارات، با بهره ‌مندي از مشاركت حداكثري شهروندان در اداره شهر پايه‌گذاري کردم؛ رويكردي كه آن را توسعه اجتماعي- فرهنگي مي‌نامم.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه شهري در غياب همگرايي اجتماعي مشكل‌آفرين خواهد بود، عنوان کرد: هرگونه توسعه شهري و تغيير اقتصادي بايد همراه با مشاركت عمومي، آموزش عمومی و بهبود وضعيت معيشتي اقشار كم‌ درآمد و آسيب‌ پذير باشد. تجارت و كسب و كار شهري مرتبط با روندهاي جهاني اقتصادي، اگر به وضعيت اقشار كم ‌درآمد بي‌توجه باشد، منجر به گسيختگي اجتماعي، سقوط و بي‌ثباتي در امور شهري مي‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه شهري در صورتي سازنده خواهد بود كه توسعه پايدار و دربرگيرنده تمامي شهروندان بدون درنظر گرفتن سن، جنسيت، قوميت، مذهب و وضعيت اجتماعي- اقتصادي آنان باشد. به همين علت من و همكارانم در شهرداري تهران حداكثر توان خود را صرف توسعه پايدار اقتصادي، اجتماعي و زيست‌محيطي شهري کرده‌ايم.

 

ثبات اجتماعي و همگرايي را با استفاده از رويكرد توسعه اجتماعي – فرهنگي افزایش می دهیم

 

شهردار تهران به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخت و گفت: ما توجه ويژه ‌اي به ساخت و توسعه فضاهاي سبز، خانه ‌هاي سلامت، مجتمع‌هاي ورزشي و خانه ‌هاي اسباب ‌بازي در مناطق كم ‌درآمد و مستضعف شهري كرده‌ايم. همچنين، برنامه‌هاي حمايتي اجتماعي براي بانوان شاغل و سالخورده، بانوان بدون سرپرست و مادران سرپرست خانواده تنظيم كرده‌ايم.

 

به گفته قالیباف رويكرد اصلي مديريت شهري تهران حركت به سمت ارتقای مشاركت اقشار آسيب‌ پذير در برنامه‌هاي توسعه شهري و تبديل شهرداري تهران از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي است.

وی ادامه داد: در حقیقت شهرداري تهران تلاش مي‌كند با استفاده از رويكردي مبتني بر توسعه اجتماعي - فرهنگي، ثبات اجتماعي و همگرايي را در شهر افزايش دهد.

 

مردم سالاري حقيقي زماني تحقق مي‌يابد كه مردم حقوق و مسئوليت ‌هايشان را بشناسند

 

شهردار تهران همچنین عنوان کرد: ما معتقديم كه مشاركت آگاهانه مردم، ستون اصلي توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در شهرها و به تبع آن در سراسر كشور است. مردم سالاري حقيقي تنها زماني تحقق مي‌يابد كه مردم حقوق و همچنين مسئوليت ‌هاي خود را در اداره خانواده، جامعه و دولت‌هايشان بشناسند. ما معتقديم كه قانون تنها زماني قابل اجراست كه توسط تمامي شهروندان درك شود و آنان خود به مشاركت ‌كنندگان اصلي اعمال قانون مبدل شوند. همچنین ما تلاش کرده ایم كه با استفاده از رويكرد محله ‌‌محور و تشكيل شوراها و سراهاي محلات، مشاركت شهروندان را در اداره شهر افزايش دهيم.

محمدباقر قالیباف به برخی از برنامه های پیش رو اشاره کرد و گفت: شهرداري تهران در كمپين‌هاي آينده خود از جمله «خط سفيد» تلاش مي‌كند تا با افزايش آگاهي شهروندان از اهميت رفتار ترافيكي، الگوي مصرف و سبك زندگي خود، زمينه لازم براي افزايش مشاركت آنان را در داشتن آسماني آبي و زميني پاك فراهم آورد.

 

هویت، مهم ترین عنصر شهری و تولیدات فرهنگی، مهم ترین کالای تهران خواهد بود

 

وی با تاکید بر اینکه ما قصد داريم تهران را به يكي از قابل سكونت ‌ترين شهرهاي جهان تبديل كنيم، گفت: تهران شهري می شود كه شهروندانش به آن افتخار مي‌كنند. شهري امن، سبز و با مديريت‌ مناسب كه در آن ارزش‌هاي انساني از قبيل عدالت و مهرباني حاكم هستند. شهري كه در آن هر كس از جمله اقشار آسيب‌ پذير و گروه‌هاي اجتماعي مانند شهروندان سالخورده، كودكان و معلولان مي‌توانند در پيشرفت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مشاركتي پويا داشته باشند.

قالیباف به برخی چشم اندازهای پیش روی پایتخت اشاره کرد و گفت: ما آينده تهران را به صورت شهري جهاني ترسيم كرده‌ايم. شهري تاثيرگذار در تحولات جهاني كه مركز تعاملات، گفتگوها، آموزش‌ و تصميم‌گيري در سطوح مختلف محلي و بين‌المللي در زمينه‌هاي ديپلماتيك، سياسي، فرهنگي و اجتماعي خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تهران آينده را به مثابه شهر دانش مي‌بينيم كه در آن دانش و افكار به عنوان مهمترين محرك‌هاي توليد مشاغل دانش‌‌بنيان خواهند بود. همچنين ما تهران را به صورت شهر فرهنگ مي‌بينيم كه در آن مهمترين عنصر شهري هويت و مهمترين كالا در شهر توليدات فرهنگي خواهد بود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانی خود تصریح کرد: فروتنانه خواستار بهره‌گيري از تجربيات و نوآوري‌هاي شهرهاي ديگر هستم، چرا که اعتقاد دارم آينده درهم‌تنيده زندگي شهري و تمدن بشري نيازمند تبادل اطلاعات و بهره‌مندي از تجارب ديگر شهرهاست.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: