جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 3 مرداد 1396     
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر کرد :
توسعه بدون خودرو

به گزارش گروه حمل و نقل پاک تهرانی نیوز؛مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از انتشار کتاب توسعه بدون خودرو خبر داد .

 

محمد حسین نوروزی با خبر انتشار کتاب توسعه بدون خودرو گفت : از دهه 50 میلادی با عوض شدن نوع زندگی شهری و قرار گرفتن «سرعت» به عنوان اولویت اصلی فرایند جابجایی، استفاده از خودروهای شخصی در شهرها شتاب فوق العاده ای یافت.

وی عنوان کرد : سالهای 1950 تا 1975 میلادی را می‌توان دوران اوج ساخت و ساز انواع بزرگراه های و راههای شریانی در سطح شهرها نامید. اما روند پر شتاب حمل و نقل خودرو محور پس از مدتی عوارض منفی و مخرب خود را آشکار کرد. افزایش آلودگی هوا، نیاز به ساخت معابر جدید جهت پاسخگویی به تقاضای روزافزون تردد خودروهای سواری ، از بین رفتن سلامت روحی و جسمی ، ایجاد گره‌های ترافیکی جدید در سطح شهر با وجود افزایش همواره زیرساختهای حمل و نقلی که بسیاری از آنها به قیمت نابودی و از هم گسیختگی محله های شهر حاصل شده اند، تنها بخشی از مشکلاتی بود که حمل و نقل خودرو محور به جوامع بشری اهدا کرد.

نوروزی خاطر نشان کرد : از دهه 80 میلادی نگرشهای جدید چه در عرصه شهرسازی و چه حمل و نقل شهری نزد متخصصان و مدیران شهری شکل گرفت. نگرشی که مبنای اصلی آن بر کاهش استفاده از انواع روشهای حمل و نقل موتوری و جایگزینی آن با روشهای حمل و نقل غیرموتوری بوده است. در واقع طی سالهای اخیر توسعه بدون خودرو شهرها و بازگشت اجتماعات شاد و زنده بشری از مهمترین اهداف مدیران و برنامه ریزان شهرهای بزرگ محسوب می شود.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات افزود : در راستای تهیه اسناد و مدارک علمی پشتیبان ، ترجمه کتاب car free development اثر لوییس رایت استاد دانشگاه های اوزکای ژاپن و همچنین کالج سلطنتی لندن، در دستور کار مدیریت حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار گرفت و در سال 1395 به پایان رسید.

نوروزی گفت : فصل اول و دوم این کتاب به تشریح مفاهیم جامعه و توسعه بدون خودرو در جوامع مدرن شهری می پردازد. فصل سوم کتاب چگونگی اجرای یک پروژه توسعه منطقه ای با رویکرد بدون خودرو را توضیح داده و در فصول چهارم تا ششم مولفه های جزئی تر اجرای پروژه را از مرحله طراحی تا ارزیابی معرفی می کند . در فصول هفتم و هشتم کتاب نیز منابع و مراجع مورد استفاده و همچنین سخن پایانی نویسنده کتاب درج شده است.

گفتنی است کتاب «توسعه بدون خودرو» به وسیله جلیل شاهی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران ترجمه شده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران چاپ و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: