جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 تير 1396     
طرح اضطراری ایمن سازی بستر رودخانه کن به ثمر نشست

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز؛مدیرعامل شرکت خاکریزآب از به سرانجام رسیدن بخشی از اقدامات طرح اضطراری ایمن سازی بستر رودخانه کن (حدفاصل تقاطع بزرگراه فتح تا تقاطع بزرگراه آزادگان) خبر داد.

 

 مهندس علیرضا یعقوبی با بیان آنکه برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها منجر به برهم خوردن تعادل طبیعی آبراهه ها شده و پیامدهای مخربی از قبیل تغییر در شرایط هیدرولیکی و هیدرولوژیکی جریان آب را به دنبال دارد، یادآور شد: طی سال های اخیر برداشت بی رویه مصالح از بستر رودخانه کن سبب تغییراتی شدید و مخرب در مورفولوژی رودخانه به ویژه در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه فتح تا تقاطع بزرگراه آزادگان که 3750 متر برآورد می شود، شده است؛ امری که با تخریب شدید بستر، به هم ریختگی سواحل و تغییر مسیر این رودخانه همراه بوده است.

وی انحراف مسیر رودخانه کن از بستر طبیعی خود، پایین افتادگی بستر رودخانه، ایجاد گودهای عمیق در ساحل رودخانه و در نهایت تهدید سازه شیب شکن زیر پل تقاطع راه آهن و سایر پل های موجود یا در دست احداث روی رودخانه کن را از خطرات بالقوه برای این رودخانه و به ویژه محدوده اجرای طرح ذکر و اضافه کرد: از شهریور سال 1395 متعاقب انجام بازدیدهای میدانی و تهیه طرح های مطالعاتی توسط کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، مجموعه ای از اقدامات اضطراری به منظور ایمن سازی و مرمت سازه تندآب جنوب پل تقاطع فتح در دستور کار قرار گرفت و با وجود ریسک بالای کار در فصل سرما و بارندگی، جریان دائمی رودخانه و احتمال وقوع سیلاب در زمان اجرای پروژه، با کیفیتی مطلوب به اتمام رسید.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب اقدامات انجام شده در این پروژه را شامل مسیرهای انحراف آب، لایروبی، زیرسازی بستر، اجرای لایه های بتن مگر و متخلخل، آرماتوربندی و اجرای بتن سازه ای در سازه تندآب جنوب پل تقاطع فتح دانست و افزود: در قالب اجرای این پروژه، دهانه شرقی تندآب احداث و حوضچه ای به صورت سطوح گسترده بتنی در جنوب سازه ایجاد شده است تا ضمن تعدیل جریان آب، از آب شستگی زیر سازه تندآب جلوگیری شود. احداث دیواره های حائل بتنی با هدف پیشگیری از آب شستگی ترانشه های کناره رودخانه از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه است.

گفتنی است وجود مشکلاتی همچون عدم آب گذری مناسب، وجود شن‌چاله‌ها و گودهای معادن شن و ماسه در حاشیه رودخانه و ناپایداری ترانشه‌ها، اجرای طرح ایمن‌سازی و ساماندهی رودخانه کن در محدوده حدفاصل پل تقاطع بزرگراه فتح تا پل تقاطع بزرگراه آزادگان را به یک ضرورت مهم و اساسی تبدیل کرده است. از این رو پس از شناسایی مشکلات و بازه‌های خطرپذیر و تهیه یک طرح کلی با راهبری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، اقدامات اجرایی پروژه به شرکت خاکریزآب، معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 18 و سازمان مهندسی و عمران شهر تهران واگذار شد. پایدارسازی بخش پایین‌دست سازه تندآب جنوب تقاطع فتح، به معنای به ثمر نشستن اقدامات قابل انجام در این پروژه است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: