جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 تير 1396     
قالیباف در مراسم بهره برداری از باغ کتاب تهران:
تهران معاصر در دهه اخیر پایه گذاری شد

به گزارش تهرانی نیوز؛شهردار تهران گفت: باغ کتاب فضایی فراهم کرده تا کودکان، نوجوانان، جوانان همراه پدران و مادران شان و در کنار هم بتوانند از این فرصت فرهنگی، علمی و هنری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

 

محمدباقر قالیباف عصر روز گذشته طی سخنانی در آئین بهره برداری از باغ کتاب تهران، از این پروژه به عنوان یک اتفاق بزرگ فرهنگی یاد کرد و گفت: بسیار خوشحال هستم که امروز این توفیق را داریم تا در کنار یکایک شما فرهیختگان و اندیشمندان عزیز و گرانقدر با یکدیگر این مجموعه را بعد از یک تلاش چند ساله به فرزندان این سرزمین و شهروندان این شهر هدیه کنیم.

وی تاکید کرد: کودکان، نوجوانان، جوانان و پدران و مادران در کنار هم می توانند از این فرصت فرهنگی، علمی و هنری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: درست در همان سال های اولی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم این توفیق نصیب شد تا گام خوبی را در حوزه هنر و ساخت سینما آزادی برداریم. این سینما یک حالت نوستالوژی و تاریخی در ذهن همه شهروندان تهرانی و خصوصا اصحاب فرهنگ و هنر داشت و در حالی که امیدی به ساخت آن نبود، توفیق داشتیم که آن را افتتاح کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: روزی که همراه جمعی از هنرمندان با حضور استاد عزت الله انتظامی کلنگ سینما آزادی را بر زمین می زدیم، ایشان گفت؛ از این قول و وعده ها به ما زیاد داده اند؛ «این از شوخی های بزرگ است که شما تابلو روزشماری را زده اید که 18 ماه دیگر سینما آزادی ساخته می شود»، اما بعد از 18 ماه شاهد افتتاح این سینما بودیم.

وی افزود: امروز نیز خداوند بزرگ را شاکرم که در هفته های پایانی خدمت در شهرداری تهران شاهد یک اتفاق بسیار بزرگ، میمون و مبارک در عرصه فرهنگ، هنر و علم هستیم؛ آن هم برای نسل آینده یعنی کودکان و نوجوانانی که باید آینده این کشور را رقم بزنند

  وی در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از همه زحمتکشان در باغ کتاب تهران در طول سال های گذشته، ابراز داشت: مهندسان، مشاوران، تکنسین ها، مدیران و عزیزان زیادی در حوزه محتوایی این مجموعه زحمت کشیدند اما اثر زحمات آنها برای سالیان سال در این شهر و کشور باقی است. در ادامه نیز ما دست نیاز به سمت اندیشمندان در حوزه های مختلف دراز می کنیم چرا که تازه کار برای اندیشمندان آغاز شده است و بخش های قابل توجهی از این مجموعه ظرفیت های خالی دارد که باید با محتواهای درست و به جا آنها را پر کنیم.

وظیفه دولت ها و حاکمیت ها کاهش رنج و زحمت مردم است

شهردار تهران افزود: تردیدی نداریم که وظیفه دولت ها و حاکمیت ها کاهش رنج و زحمت مردم، شهروندان و ملت آنها است؛ این امر نیز امکان پذیر نیست جز اینکه هم مسئولان و هم مردم دست به دست هم دهیم و از طریق فراهم کردن بستر مناسب برای آگاهی بخشی به مردم تلاش کنیم.

قالیباف یادآور شد: این مهم ترین رسالتی است که بر دوش همه ما قرار دارد تا بتوانیم انسانیت، حرمت و کرامت انسان ها را پاس بداریم و روز به روز آن را ارتقا ببخشیم. مجموعه ای مثل شهرداری که نهاد عمومی غیر دولتی است باید در راه حفظ حرمت و آزادی شهروندان ایفای نقش کند.

وی خاطر نشان ساخت: شک نداریم که مدیریت شهری با سابقه تاریخی در این کشور در گذشته ، عمدتا ماموریت خود را مبتنی بر اضطرار و اجتناب از اختلال در شهر انجام داده است؛ به تعبیری شهرداری ها بیشتر در حوزه های خدماتی متمرکز شده و انجام وظیفه کرده اند که این موضوع در شهر تهران کمی متفاوت تر است چرا که شهر تهران به خاطر مرکزیت سیاسی، معطوف به مسایل اقتصادی و سیاسی هم بوده است که این امر هم یک فرصت و هم یک تهدید برای شهر به شمار می رود. 

در یک دهه گذشته شهر را با رویکرد فرهنگی- اجتماعی و انسان محوراداره کردیم

شهردار تهران افزود: در بیش از یک دهه اخیر که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، به دنبال این بودیم که با رویکرد فرهنگی و اجتماعی در شهر فعالیت کنیم، دغدغه ما نیز دغدغه  مردم و موضوع انسان محوری و شهروندی بوده است، همچنانکه در دی ماه سال 1384 در اولین جلسه ای که برنامه خود را در شورای شهر سوم ارایه کردم این مطلب را بیان کردم.

تهران معاصر دردهه اخیر پایه گذاری شد

قالیباف یادآور شد: ما برای این هدف باید می ساختیم و خدمات می دادیم، از این رو ساختیم و در حوزه های مختلف بسیار هم ساختیم. وقتی به تاریخ بلدیه نگاه می کنیم شاهد هستیم که امروز به اندازه یک تاریخ شهر تهران در حوزه های مختلف ساخته شده است.  اگر این تعریف را بپذیریم که شیوه تولید شهر را مبنای شکل گیری هر شهر بدانیم، باید بگوییم در این دهه تهران معاصر پایه گذاری شد.

پیوست عمرانی ایده های اجتماعی و فرهنگی برای کاهش زحمت و افزایش آگاهی مردم

شهردار تهران تصریح کرد: ما اتوبان، خیابان، پل، مترو، تونل، پارک و رود دره ها، زباله سوز، ترمینال، نمایشگاه بین المللی، ورزشگاه، سالن های متعدد ورزشی برای بانوان و مردان و جوانان در حوزه های توپی و آبی، باغ پرندگان، دریاچه شهدای خلیج فارس و ... را ساختیم. خیلی ها فکر می کردند با این حجم عظیم پروژه های عمرانی در شهر تهران، ما سازه می سازیم و حداکثر این سیاست را مد نظر داریم که برای فعالیت های عمرانی یک پیوست فرهنگی هم داشته باشیم در حالی که اشتباه می کردند.

قالیباف گفت: ما داشتیم برای ایده های توسعه اجتماعی و فرهنگی و کاهش رنج و زحمت این مردم و آگاهی بخشی به شهروندان عزیز پیوست عمرانی ایده های اجتماعی و فرهنگی را تحقق می دادیم.

افزایش کتابخانه های تهران از 73 کتابخانه به 400 عدد در دوره اخیر مدیریت شهری

وی با اشاره به اهمیت رویکرد محله محوری، شورایاری ها و مردم در این دوره مدیریت شهری گفت: ما ساختیم اما در کنار همه این مواردی که ساخته شد، سرای محله هم ساختیم. امروز در تهران بیش از 350 مرکز و سرای محله در دل مناطق برخوردار و محروم در شمال و جنوب و شرق و غرب این شهر ساخته شده است. همچنین ما خانه فرهنگ و کتابخانه ساختیم به نحوی که کتابخانه های شهر از 73 کتابخانه به 400 کتابخانه گسترش پیدا کرد که 75 کتابخانه به صورت شبانه روزی دایر است.

تحول اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر با ساخت سالن های تئاتر و سینما

شهردار تهران با اشاره به دیگر اقدامات زیرساختی شهر، گفت: ما مسجد، حسینیه، حوزه های علمیه، فرهنگسرا، سالن های سینما و تئاتر ساختیم به نحوی که تعداد صندلی ها و سالن های سینما و تئاتر بیش از کل صندلی ها و سالن های تاریخ بلدیه شهرداری است و اقتصاد را در بخش فرهنگ و در حوزه مسایل هنری، سینما و تئاتر متحول کرده است.

قالیباف ابراز داشت: ما مراکز شهربانو و شهردخت را برای بانوان و دختران جوان ساختیم، در کنار آن موزه های متعددی را ساختیم که به عنوان نمونه در آینده نزدیک موزه مشاهیر نیز افتتاح خواهد شد.

احداث سامان سراها و مدد سراها با رویکرد حفظ حرمت، کرامت و انسانیت انسان ها

وی به فعالیت های مدیریت شهری در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما نه تنها برای عزیزانی که امروز با فراز و نشیب زندگی خودشان را اداره می کنند، بلکه برای کسانی ساختیم که با مدیریت های غلط امثال ما دچار آسیب های جدی اجتماعی شدند، زندگی خودشان را از دست دادند و هر روز در خیابان با آنها به عنوان کارتن خواب، کودکان فرار و کار روبرو بوده ایم. 

شهردار تهران تصریح کرد: ما با همان رویکرد حفظ حرمت، کرامت و انسانیت انسان ها، سامان سراها و مدد سراها را ساختیم. در کنار این موارد ما  مراکز پرتو را مختص کودکان آسیب دیده و کودکان کار ساختیم که بیش از 3 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است؛ همچنین ما بهترین مدرسه برای کودکان کار ساختیم که امروز بالاترین خلاقیت ها را در این مدرسه می بینید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: