جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 تير 1396     
رکورد عجیب پیوند قلب کودکان

 
«هزار داستان» ویژه برنامه افطار شبکه نسیم است. برنامه ای که بعد از پخش قسمت پانزدهم آن در ۱۹ خرداد توانست آمار پیوند قلب کودکان را در ۱۰ روز اخیر به اندازه آمار یک و سال نیم گذشته برساند.

«اهدای عضو، اهدای زندگی» این یک شعار است.شعاری که احتمالا به گوش بسیاری از ما آشناست  و قصد دارد برای مردم از مرگی حرف بزند که پایانش به هدیه کردن مفهمومی به نام زندگی ختم می‌شود. مفهموم خوشایندی که با داشتن همه نقاط  امید بخش و روشنش در فرهنگ ما چندان با استقبال چشمگیری رو به رو نیست. کافی است نگاهی به آمار و ارقام  کشورمان در این زمینه نگاهی  بیندازید. ایران در رده کشورهایی است که علی رغم آمار بالای سالانه مرگ مغزی تا رسیدن به نقطه قابل قبول آمار اهدای عضو جهانی مسیر طولانی پیش رو دارد. به همین دلیل هم فرهنگسازی در این امر و به اشکال مختلف می تواند به بهبود پیدا کردن این موضوع کمک شایانی کند. اتفاقی که چه بسا می تواند هرچند کوچک اما چشمگیر باشد. تا جایی که شما نمود این موضوع را می توانید در جملات دکتر مهدوی، فوق تخصص قلب کودکان پیدا کنید. او می گوید بعد پخش یکی از برنامه های هزار داستان در رابطه با اهدای عضو اهدای قلب کودکان در طی هفته گذشته به اندازه کل آمار دو سال گذشته بوده است.

برنامه ای که معمولی نبود

خاصیت تلویزیون این است که هر وقت بخواهید سر وقت آن بروید و با کنترل  بین کانال های در اختیارتان گشت و گذار کنید. بین همه گزینه های پیش رویتان، حتما به یک برنامه گفت و گو محور بر می خورید. برنامه هایی که در غالب اوقات اگر اتفاق ویژه ای را با خود به همراه نداشته باشند. چندان برای مخاطبشان چشم گیر نیستند. برنامه«هزار داستان» که در ۱۵ رمضان از شبکه نسیم پخش شد. می توانست یکی از همان برنامه های معمولی باشد؛ اما نبود این غیر معمولی بودن وقتی بیشتر خودش را نشان داد که دکتر مهدوی بنیانگذار پیوند قلب کودکان اعلام کرد که بعد از حضور و پخش برنامه هزار داستان رشد پیوند قلب کودکان در ۱۰ روز گذشته به اندازه اعداد ارقام یکی دو سال گذشته اش رسیده.

پیوند چشمگیر قلب کودکان در ماه گذشته

دکتر مهدوی بنیانگذار پیوند قلب کودکان در ایران است. تا جایی که ایشان در سال ۹۱ اولین پیوند قلب اطفال را در کشور انجام دادند. این در حالی است که تا پیش از این کودکان زیادی به خاطر نبود این امکان از دنیا می رفتند.  ماجرا از جایی شروع می شود که این پزشک بعد از انجام ۲۷ مورد پیوند موفق به عنوان یکی از مهمان های«هزار داستان» در این برنامه با میزبانی امیرحسین رستمی حضور پیدا می کند. برنامه ای که بعد از پخش آن تغییر محسوس و قابل توجهی را در زمینه پیوند ایجاد می کند. دکتر مهدوی به ما در این باره می گوید:« ما در سال های ۹۴ و ۹۵ کل پیوند اطفالی که داشتیم چیزی حدود ۲۲ مورد بود. این در حالی بود که پیش از آن هم به تعداد دو یا سه مورد و به شکل پراکنده انجام می شد. ما  حتی اول اردیبهشت هم در سال جدید مورد پیوند در اطفال نداشتیم؛ در حالی که بیماران زیادی از ما در لیست انتظار  بودند و به خاطر اینکه قلبی به آنها نرسید از دنیا رفتند؛ اما از هفته دوم اردیبهشت به شکل معجزه آسایی ۱۳پیوند قلب اطفال انجام شد که معادل آمار یک سال ونیم اخیر است؛ حتی ما بعد از تولد امام حسن(ع) و پخش برنامه هزار داستان شش مورد پیوند قلب داشتیم که یک آمار چشم گیر از استقبال مردم به اهدای عضو محسوب می شود.»

خانواده ها برای پیوند کودکان سخت تر رضایت می دهند

طبق صحبت های دکتر مهدوی در این مدت تعداد آمار فوتی ها و تصادفات در کشور ما تفاوتی نکرده است؛ برای همین شاید مهمترین علت افزایش رشد این اتفاق را ایجاد فرهنگسازی در میان مردم دانست. فرهنگسازی ای که هم توسط صدا و سیما و هم در فضای مجازی انجام شد؛ اما این بار به طور مشخص نمود این فرهنگسازی را می توان در زمینه پیوند قلب کودکان دید. پیوندی که نسبت به بقیه موارد از آمار کمتری برخوردار است.« ما به طور کلی هنوز هم برای پیوند اعضا به فرهنگسازی در بین مردم نیاز داریم ما حتی در زمینه پیوند کودکان با آمار کمتری مواجه هستیم؛ چون وقتی یک کودک دچار مرگ مغزی می شود خانواده او خیلی سخت تر می پذیرند و باور می کنند که فرزندشان دچار مرگ مغزی شده و امکان برگشت ندارد.»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: